Mystisk (norsk) plante

Hei!

jeg er midt i samling og blanding av forskjellige kulturer tatt ifra sunne vannmasser og områdene rundt, i nærområdet. Jeg prøver å etablere faste matkilder i akvariet. Men jeg fikk dratt med meg en plante inn i akvariet jeg lurer på. Den så sunn ut i kulturen den sto i, så jeg tenkte at jeg like gjerne kunne prøve den i akvariet da jeg ikke har fisker i der enda. Jeg stakk den i sanden og prøvde.

Den overlever (og trives virker det som!) i et akvarie som holder 24C og har en pH på 7.5. Øvrige verdier er 4PPM NH3/NH4+, 0,25PPM Nitriter og 20PPM nitrater. Den har vokst 3,5cm så langt, på rett under 2 døgn. Blader ser hele og sunne ut, røtter som synes ser også fine ut. Stilken ser veldig fin ut.

Den er samlet inn ifra et elveområde, usikker på om det var fra elvebredden eller under vann. Lurer fælt på hva dette kan være for noe og har prøvd å se i forskjellige oppslagsverk og nettsider men finner ingen bilder som ligner. Utseendemessig ville jeg sagt den ligner på en liten Hygrophila, bare at stilken er hvit/veldig lys grønn og bladene litt lysere.

all hjelp taes imot med åpne armer!
Ser ikke ut som bildet ble med, så jeg prøver igjen: [External Image]
Vanskelig å se detaljer på bildet av planten din.
Jeg har hørt om arter av Vasshår ( Callitriche ) som har vokst 3 cm på et døgn, og flere av de har blader som ligner noe på bladene på planten din, utifra hva som er mulig å se...
Beklager det! 
har en litt eldre telefon. 

legger ved flere bilder. Vet ikke om det hjelper, men verdt et forsøk!

eksterne linker til høyere kvalitet:
https://ibb.co/6Zwy1wZ
https://ibb.co/PTW2hch
https://ibb.co/XCB0m9m

[External Image][External Image][External Image]
Jeg finner fortsatt ingen andre enn arter av Vasshår ( Callitriche ) som kan passe, men hvilken av artene som passer best kan jeg ikke se nå. Om det ikke kommer andre forslag, foreslår jeg at du lar planten gro litt mer, så vil vi kunne se mer formen den får. Og når den når overflaten (skulle ikke ta mange dager!), vil vi kunne se om den danner spesielle overflateblader, eventuelt rosetter, og kanskje til og med blomster.
Jeg har kanskje misforstått trådstarter / overskrift. Jeg trodde det var snakk om ei plante som lever i norsk natur, men ser jo at informasjonen i første innlegg kan tolkes annerledes.
"...tatt ifra sunne vannmasser og områdene rundt, i nærområdet." tolket jeg som at den lever utendørs et sted i Norge.
"... Den så sunn ut i kulturen den sto i..." kan imidlertid tolkes som at den sto i et akvarium, i nærområdet... 
Jeg har aldri hørt om Bacopa arter i norsk natur, men vet at ihvertfall en art er funnet i Sør-Sverige. Du ser ut til å ha tolket dette annerledes enn meg, Hans!
Kanskje trådstarter kan oppdatere oss om hva som er ment, og hva som menes med "kulturen den sto i"?
Det jeg mener med det er at jeg har samlet inn diverse ting som gjørme, vissne blader, planter og andre ting i naturen og lagt det på glass, som så er lagt i vinduskarmen hjemme. Etter alt ifra noen dager til noen uker dukker det opp masse liv i glasskrukka. Ut fra som dukker opp, så prøver jeg å finne ut av hva forskjellige ting er og om det vil være positivt for akvariet mitt eller ikke. Da kan jeg velge akkurat de livsformene jeg vil ha. 

Alt dette er samlet inn i Viken, Norge. Det kan jo alltids hende jeg har kommet over noe som ikke hører hjemme her dog.
Mitt innlegg var basert på planter kjent som akvarieplanter og tok ikke utgangspunkt i hvor de var funnet. Lite trolig at mitt forslag da er riktig.
Har en slik en jeg også. Hentet fra Sandviks elva
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap