Er det farlig å stikke seg på finnepiggene til en Corydoras malle?

Det skjedde meg i dag. Jeg slamsugde ut litt vann fra karantene-karet til noen Corydoras. Oppi der går C. Atropersonatus og C. Concolor, og det som er igjen av en gjeng Corydoras Panda jeg kjøpte privat av en fyr... ikke en særlig god deal, skulle det vise seg. Jeg kjøpte 7, og har nå bare 2 igjen... Det dør en med noen dagers mellomrom.

Det var en av disse siste syke Pandaene jeg stakk meg på.
Jeg visste ikke at den var død, selv om den lå urørlig med innhule øyne. Så jeg stakk slamsuger-slangen i den retningen, og trodde den skulle flytte seg. Men den ble sugd opp istedet, og i neste sekund kjente jeg et skarpt stikk i tommelen. Slangen jeg brukte er av den tynne "trekkspill-slange" typen, så Corydorasen satte seg fast i slangen og piggene på finnene stakk hull på slangen, og stakk meg i fingeren.

Det kom ut en bloddråpe. Det svir, men jeg overlever forhåpentligvis

Men jeg spør for sikkerhets skyld:
Er det noen som vet om det er farlig å stikke seg på finnepiggene på en fisk, og da særlig en som er syk? Infeksjon....?
Vel, jeg har stukket, skjært meg, rapet osv på det meste som finnes av fisk i norske farvann og det har gått greit. Litt usikker på corydoras men kan vanskelig se for meg at de skulle være særlig farlige, det hadde nok stått i all infon du suger i deg tenker jeg. Vask godt, vær klar med pyrisept. Blir du svimmel eller blå ring lege.
Det er litt gift i disse piggene, så du vil nok oppleve at det kan svi en stund, og du vil kanskje hovne opp noe.
Giften er imidlertid ikke farlig, med mindre man vanligvis reagerer meget sterkt på f.eks insektsbitt.

Vil tro at det å legge på is, vil dempe både hevelse og svie, slik som med mange andre gifttyper.

Du var imidlertid heldig oppi det hele, siden C.panda er en av de mallene med svakest gift. Hadde det vært en Corydoras sterbai, ville du nok sittet å bannet iherdig ennå
Frank Angell
Du var imidlertid heldig oppi det hele, siden C.panda er en av de mallene med svakest gift. Hadde det vært en Corydoras sterbai, ville du nok sittet å bannet iherdig ennå ;)


Eller Synodontis eupterus. Det gjorde sinnsykt vondt noen timer. Hovnet skikkelig opp.......
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap