Corydoras uten bart!

Jeg overtok noen fisker i går, og så ikke før jeg kom hjem at corydorasen jeg fikk så mest ut som en sel!

Den har ingen barter, og aker seg bortover underlaget på finner som er bøyd så de ser ut som loffer...

Ser rimelig forvirra ut når den leter etter mat.

Ellers er det ingen tegn til sykdom på fisken, sopp el.

Kan dette vokse seg til gjen, eller bør jeg avlive den?

(I akvariet den bor i nå er den sammen med 5 corydoraser jeg hadde fra før. Før har den vært eneste corydoras i akvariet).

Maren
Det er vanskelig å si uten å ha sett fisken. Men det er tydelig at den har gått på feil underlag. Skarp grus har den virkningen på Corydoras-bartene. Det sliter dem bokstavelig talt av. Det samme kan ha skjedd med finnene dens. Corydoras lever hele sitt liv langs bunnen, og finnene under buken får hard medfart da om underlaget er for skarpt.

Jeg kjøpte en gjeng Corydoras Sterbai for lenge siden. Det var først når jeg kom hjem at jeg så at bartene var borte. Men heldigvis grodde de ut igjen med tiden. Det tok sin tid, rundt et halvt år tenker jeg, men til slutt så jeg ikke lenger forskjell på disse og de andre Sterbai'ene jeg hadde fra før.

Jeg har èn Corydoras adolfoi som også har fått slitt av bartene sine der de var før jeg kjøpte dem. Den var sånn da jeg kjøpte den, men den har enda ikke blitt helt bra. De andre i gruppen (kjøpt samtidig, alle sammen) har normale barter, så hvorfor bare denne ene hadde det, vet jeg ikke. Jeg har holdt øye med den, og den ser ut til å fungere på lik linje med de andre til tross for små stumper til barter. Både når det gjelder å ta til seg føde og være med i lek når det legges egg. Kan hende de stumpene den har er nok til at den greier seg.

Det er ofte de to tingene som svikter når de mister bartene.

Ang. din Corydoras så ville jeg sett det an littegrann. Men dersom den ikke klarer å finne og spise mat med nedslitte barter, er det nok ingen vei utenom.... da sulter den jo sakte i hjel.
bilder
Her er noen bilder av fisken...

Jeg har rådasand i akvariet, og de andre corydorasene mine har lange fine barter, så han bør kunne trives her!

Litt vanskelig å se på bildet, men brystfinnene ser ut som føtter med svømmehud, og den bruker de delvis til å gå bortover bunnen med...

Ellers bor det bare småyngel i akvariet, så ingen plager ham.

[External Image]
Det var ganske utrolig. Ikke antydning til barter. Veldig rart at den finner mat, men den ser no god og rund ut. Ser ut som den har matvett.

Ville nok ventet og observert en tid for å se om den fortsatt får i seg nok mat - som Mona O anbefaler.

Har bla corydoras paleatus /flekket pansermalle. De ble mobbet av skunkbotia med manglende barter som resultat. Alle untatt 2 ble fine. De siste 2 var veldig små og puslete, så de fikk vel ikke i seg nok næring og de falt fra etter hvert.

Tror nok at det er håp for din i og med at den ser så godt ut, men det tar tid.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap