- Hjem
- Forum
- Maller - Corydoras
- Corydoras
Corydoras
Har hørt at det er mulig og drive effektivt oppdrett på corydoras, er dette en sannhet med modifikasjoner eller er det fakta. Har hørt at det er blitt drettet i et kar så lite som ti liter. På en måte kan jo det være en fordel med tanke på at ikke ungene skal drukkne? Problemet mitt er også å skille de forskjellige artene for å ikke skape hybrider. Har ca 8 corydoras i mine akvarier, fem i et og tre i et annet jeg bruker som yngel akvarie til gull søm og "red cheek" som jeg fikk fra drammen. Hvilke kriterier må jeg tenke på for å få dem i lek og hvordan er fiskene som foreldre?
Postet 26.07.06 kl 21:10
Endret: 25.01.08 kl 13:37
Her er en artikkel om oppdrett av corydoras
Postet 26.07.06 kl 21:58
Endret: 26.07.06 kl 22:00
Corydoras har overhodet ingen yngelpleie, og ofte kan de spise alt av egg om de får sjansen. Det anbefales derfor å ta ut de voksne av lekskaret så fort eggene er lagt, eventuelt å plukke eggene ut etterhvert som de legges og plassere eggene i egen klekke-tank.
Mine Corydoras adolfoi spiste alltid rubb og stubb av egg tidligere om jeg ikke plukket egg etterhvert som de ble lagt. Men nå ser jeg at de ofte lar en del egg være, det sitter ofte en del egg igjen. Vet ikke grunnen, men man kan altså ikke stole på at de lar eggene være.
Når du spør om "er mulig og drive effektivt oppdrett på corydoras" blir jeg litt forvirret. Hva mener du egentlig med det spørsmålet? "Effektiv"? Det uttrykket gir økonomiske assosiasjoner.
En annen utbredt mistforståelse, er at Corydoras yngel "drukner" i vanlige akvarier. Det gjør de ikke. Så lenge eggene er klekket i normal vanndybde, så takler ynglene det.
Faren ligger i å klekke eggene i en liten beholder med bare en "vannskvett" i, og så hive de små ynglene over i et yngelakvarie rett etterpå. Det er endringen i vanntrykket som dreper dem, det sender dem ofte inn i et sjokk som kan drepe dem. Er de vant til dypere vann fra klekkingen av, så er det jo ikke noe sjokk-endring.
Har selv kverket en del Corydoras yngel ved å heve vannstanden med for mye om gangen....
Det beste er å sette leks-gruppen (de du ønsker å forsøke oppdrett på) i et eget akvarium. Det trenger ikke være så stort, men jeg ville si minst 50-60 liter. Da er det ingen andre som hverken forstyrrer dem, eller som kan spise eggene deres. Karet kan være enkelt innredet, sand på bunnen, noen få planter kanskje og en trerot som er plassert slik at Coryene kan ligge i skyggen og føle seg trygge. Du må selvsagt ha et ferdig innkjørt filter i dette karet også. En innvendig og ikke for dyr filterpumpe holder.
Så begynner du å kondisjonere dem. Dette er rett og slett å fete dem opp med ekstra god mat og næringsrik mat. Dette gjøres enklest med frossent fôr som f.eks. røde mygglarver og artemia. Terninger av frysetørket tubifex er også bra for hunnene, det hjelper dem å danne og bygge opp egg i buken. Tubifex er svært fetende, så å få hunner i lekskondisjon med dette er enkelt. Men det bør kanskje ikke brukes som "hverdagskost" året rundt, siden det er såpass fetende.
Hvor lang tid det tar å kondisjonere dem varierer. Men når du ser at hunnene begynner å bli ganske plumpe og fine (fete), så kan du ta et vannbytte på ca halvparten av vannet. Det nye vannet skal være en del kjøligere enn det gamle, for poenget er å få temperaturen til å synke med fire-fem grader i karet.
Så plugger du inn en luftpumpe eller noe, så det pøses på med masse ekstra luftbobler og sirkulasjon i vannet. Dette liker de!
Sammen med det nye vannet tror nå Corydorasene at det er regntiden som setter inn, og dermed setter de ofte i gang lek.
Om de ikke har lekt og lagt egg innen tre dager etter det kalde vannbyttet kan du prøve igjen. Slå av ekstra luftpumpe, vent noen dager med vannbytter, og gjenta det som er beskrevet ovenfor. Fôr fiskene godt i mellomtiden (ofte, men lite om gangen). Jeg mater mine bittelitt to-tre ganger pr dag, heller enn èn stor mating.
Mine Corydoras adolfoi spiste alltid rubb og stubb av egg tidligere om jeg ikke plukket egg etterhvert som de ble lagt. Men nå ser jeg at de ofte lar en del egg være, det sitter ofte en del egg igjen. Vet ikke grunnen, men man kan altså ikke stole på at de lar eggene være.
Når du spør om "er mulig og drive effektivt oppdrett på corydoras" blir jeg litt forvirret. Hva mener du egentlig med det spørsmålet? "Effektiv"? Det uttrykket gir økonomiske assosiasjoner.
En annen utbredt mistforståelse, er at Corydoras yngel "drukner" i vanlige akvarier. Det gjør de ikke. Så lenge eggene er klekket i normal vanndybde, så takler ynglene det.
Faren ligger i å klekke eggene i en liten beholder med bare en "vannskvett" i, og så hive de små ynglene over i et yngelakvarie rett etterpå. Det er endringen i vanntrykket som dreper dem, det sender dem ofte inn i et sjokk som kan drepe dem. Er de vant til dypere vann fra klekkingen av, så er det jo ikke noe sjokk-endring.
Har selv kverket en del Corydoras yngel ved å heve vannstanden med for mye om gangen....
Det beste er å sette leks-gruppen (de du ønsker å forsøke oppdrett på) i et eget akvarium. Det trenger ikke være så stort, men jeg ville si minst 50-60 liter. Da er det ingen andre som hverken forstyrrer dem, eller som kan spise eggene deres. Karet kan være enkelt innredet, sand på bunnen, noen få planter kanskje og en trerot som er plassert slik at Coryene kan ligge i skyggen og føle seg trygge. Du må selvsagt ha et ferdig innkjørt filter i dette karet også. En innvendig og ikke for dyr filterpumpe holder.
Så begynner du å kondisjonere dem. Dette er rett og slett å fete dem opp med ekstra god mat og næringsrik mat. Dette gjøres enklest med frossent fôr som f.eks. røde mygglarver og artemia. Terninger av frysetørket tubifex er også bra for hunnene, det hjelper dem å danne og bygge opp egg i buken. Tubifex er svært fetende, så å få hunner i lekskondisjon med dette er enkelt. Men det bør kanskje ikke brukes som "hverdagskost" året rundt, siden det er såpass fetende.
Hvor lang tid det tar å kondisjonere dem varierer. Men når du ser at hunnene begynner å bli ganske plumpe og fine (fete), så kan du ta et vannbytte på ca halvparten av vannet. Det nye vannet skal være en del kjøligere enn det gamle, for poenget er å få temperaturen til å synke med fire-fem grader i karet.
Så plugger du inn en luftpumpe eller noe, så det pøses på med masse ekstra luftbobler og sirkulasjon i vannet. Dette liker de!
Sammen med det nye vannet tror nå Corydorasene at det er regntiden som setter inn, og dermed setter de ofte i gang lek.
Om de ikke har lekt og lagt egg innen tre dager etter det kalde vannbyttet kan du prøve igjen. Slå av ekstra luftpumpe, vent noen dager med vannbytter, og gjenta det som er beskrevet ovenfor. Fôr fiskene godt i mellomtiden (ofte, men lite om gangen). Jeg mater mine bittelitt to-tre ganger pr dag, heller enn èn stor mating.
Postet 26.07.06 kl 22:12
Endret: 26.07.06 kl 22:21
Postet 26.07.06 kl 22:20
Postet 26.07.06 kl 22:22
Postet 26.07.06 kl 23:52
Jeg må vel føye til at mange oppdrettere "gir blanke" i noen innredning i leks-karene de driver oppdrett i. De som kan dette, lykkes likevel.
Ofte er det kanskje bare en mopp eller en javamose-kladd der i tillegg til filteret, slik at eggene kan plasseres i moppen/javamosen om Corydorasen ønsker det. Ingenting annet, kanskje ikke sand engang.
Mine adolfoi legger eggene på både glasset og i javamosen, samt at de klistrer dem rundt omkring på undersiden av Anubias-blader og her og der i hornblad-plantene.
Det kan derfor være greit å tilby Coryene NOE å legge eggene på eller i, slik at de har noe å velge mellom. For det kan være dette ene som skiller fra resultatløs prøving og suksess med å få dem i lek
Personlig liker jeg å innrede karene, fordi jeg synes fisken skal trives også (ikke bare produsere noe for meg, ved "å trykke på de rette knappene" slik at de legger fra seg eggene jeg er ute etter). I tillegg har jeg en trang til å ha akvarier jeg kan like å se på Og da må de ha et minimum av innredning.
Det er smak og behag, som kjent
Ofte er det kanskje bare en mopp eller en javamose-kladd der i tillegg til filteret, slik at eggene kan plasseres i moppen/javamosen om Corydorasen ønsker det. Ingenting annet, kanskje ikke sand engang.
Mine adolfoi legger eggene på både glasset og i javamosen, samt at de klistrer dem rundt omkring på undersiden av Anubias-blader og her og der i hornblad-plantene.
Det kan derfor være greit å tilby Coryene NOE å legge eggene på eller i, slik at de har noe å velge mellom. For det kan være dette ene som skiller fra resultatløs prøving og suksess med å få dem i lek
Personlig liker jeg å innrede karene, fordi jeg synes fisken skal trives også (ikke bare produsere noe for meg, ved "å trykke på de rette knappene" slik at de legger fra seg eggene jeg er ute etter). I tillegg har jeg en trang til å ha akvarier jeg kan like å se på Og da må de ha et minimum av innredning.
Det er smak og behag, som kjent
Postet 27.07.06 kl 00:32
Endret: 27.07.06 kl 00:33
tusen takk mona
med effektivt mente jeg om det er mulig for en vanlig akvarist, skjønner at jeg formelerte meg litt feil har ingen planer om tjene penger på fisk, går det egentlig ann visst man ikke driver med diskus? hehe.
dette er den beste siden jeg vet om på inett. har sluttet helt å surfe på ande sider, er bare her inne å kikker hele tiden.
takk for alle gode råd!!
dette er den beste siden jeg vet om på inett. har sluttet helt å surfe på ande sider, er bare her inne å kikker hele tiden.
takk for alle gode råd!!
Postet 28.07.06 kl 14:26
Postet 28.07.06 kl 14:47
Postet 28.07.06 kl 21:06
mona o[i]Personlig[/i] liker jeg å innrede karene, fordi [i]jeg[/i] synes fisken skal [I]trives[/I] også (ikke bare produsere noe for meg, ved "å trykke på de rette knappene" slik at de legger fra seg eggene jeg er ute etter). I tillegg har jeg en trang til å ha akvarier jeg kan like [I]å se på[/I]:-) Og da må de ha et minimum av innredning. Det er smak og behag, som kjent ;-)
Fiskene trives vel selv om karet ikke er så voldsomt innredet?
Men jeg er enig med deg, for min egen del ville jeg også hatt litt innredning uansett.
Postet 28.07.06 kl 23:00
Postet 28.07.06 kl 23:16
IrFiskene trives vel selv om karet ikke er så voldsomt innredet?
Men sa jeg "voldsomt innredet"? Det kan gjøres ganske enkelt. Jeg legger ned litt sand, plasserer en rot midt i karet og hiver oppi en bunke Hornblad planter eller lignende. Det tar noen minutter Jeg har innredet et par yngeltanker på den måten, det tar ikke noe tid i det hele tatt. Når man ser hvor "glade" yngelen blir av å gå fra en helt naken glasstank uten noenting i, til en med sand, skygge og en trerot de kan ligge under... ja, da er det moro Det går på instinkter, de suser under rota med det samme den legges nedi.
Det jeg mente var at jeg innbiller meg at fiskene instinktivt føler seg tryggere (fisk=Corydoras som denne tråden omhandlet) med litt tilfluktssteder og skygge, og det liker jeg tanken på
Og en trygg og rolig fisk...tja, hvem vet? Kanskje har den lettere for å komme i lekshumør da også? Det får hver enkelt avgjøre.
Postet 28.07.06 kl 23:20
Endret: 28.07.06 kl 23:21
Statistisk sett har du størst sjanse for å få begge kjønn tilstede i gruppen om du kjøper 6 stykker. Alt utover dette antallet øker selvsagt sjansene, men 6 er altså et godt utgangspunkt.
Du kan ende opp med 5 hanner og 1 hunn, eller fifty-fifty. Hovedsaken er at du har begge kjønn til stede.
Hos Corydoras pleier man ofte å anbefale 2 hanner pr hunnfisk ved lek. Men, det funker ofte med bare en av hver også
Du kan ende opp med 5 hanner og 1 hunn, eller fifty-fifty. Hovedsaken er at du har begge kjønn til stede.
Hos Corydoras pleier man ofte å anbefale 2 hanner pr hunnfisk ved lek. Men, det funker ofte med bare en av hver også
Alexander Severinsenen ting til jeg lurte på var hvor mange trenge mann i ei leks gruppe? har kikket nøye på mine corydoras og finner det veldig vanskelig og kjønns bestemme dem. burde jeg kjøpe inn ei lita gruppe på rundt tre fire stk og drive avl på eller dette for lite, eller unødvendig?
Postet 28.07.06 kl 23:23
Endret: 28.07.06 kl 23:24
Postet 29.07.06 kl 01:04
Postet 29.07.06 kl 01:44
Postet 29.07.06 kl 01:58
fire
jeg har fire stk av samme art, Corydoras paleatus, flekket panser malle. Jeg skal gi disse et forsøk i avls karet. skal holde dere oppdatert på hvordan det går og resultatet.
takk for alle innspill
takk for alle innspill
Postet 29.07.06 kl 15:21