Corydoras schwartzi?

Et bilde av en av to corydoraser jeg fikk med på kjøpet da jeg kjøpte brukt akvarium. Bildet er tatt et par timer etter at de ble sluppet ut i sitt nye hjem...

Det skal være c. schwartzi, men jeg synes de er så mørke i fargen?

De er litt slitte i barten, ellers tusler de rundt på bunnen og spiser og ser ut til å ha det fint...

Hvis jeg skal beholde de vil jeg jo gjerne at de skal ha noen venner, og da må jeg vite sikkert hva jeg evt. skal kjøpe?

(Ups! Ser nå at jeg har plassert inlegget under litt gal tråd...)

Maren
Det ser ut som en Corydoras Schwartzi. Hvorfor de har så mørkt hode er usikkert, men kan de ha gått på mørk grus eller underlag? Jeg har noen Corydoras selv som skiftet farge helt når de ble flyttet fra lys sand til mørk, gråsort grus. Og det var først og fremst hodet som ble mest mørkt (og dette er en art som til forveksling kan ligne mye på C. schwartzi faktisk, nemlig C. kanei).

Hvis du ser på dette bildet av en C. schwartzi, så ser du tydelig den gyldne pannestripen som går ned langs "tinningen" på hodet. Kan du skimte noen slik flekk på dine? Selv om hodet er mørkt på dine, så kan du kanskje skimte en lysere sjattering der denne gyldne stripeflekken normalt er?

Jeg har studert farger og mønster på finnene på den du har lagt ut bilde av, samt kroppsmønsteret på den, og jeg tror derfor det er C. schwartzi selv om det er vanskelig å se den gyldne pannestripen.
Når du sier det er c.schwartzi Mona O, da stolder jeg på det! -Har lest en del av crydoras-innleggene dine her på forumet og ser du har STOR kunnskap på området!

Tok et bilde av de nå, to døgn etter at de "landet" hos meg, og her synes jeg nok det er mulig å se den "gyldne pannestripen" litt bedre? Særlig i området litt bak øyet glinser det i metallicgrønt... (Nesten umulig å se på bildet, de ser jo totalt glansløse ut, men jeg ser det "live"...)

Den ene fisken er jo også bittelitt lysere enn den andre...

Sanden er ganske lys, som du ser på bildet, så det er nok ikke grunnen til at de er så mørke. -Og de svinser rundt ute i lyset, ikke inne i skyggen...

Ellers ser de jo ikke helt unge ut... De er nok nesten 5 cm lange, og har en helt annen kroppsbygning enn de yngre corydorasene på 1/2-1 år jeg har hatt før, men de har absolutt sin sjarm!

Maren

Tilfeldig bekjentskap
© Cecilie Isaksen
Reklame for plussmedlemskap