Kan jeg ha.....

Inaktiv bruker
et par Sommerfuglciklider i karet med Corydoras? Det er et kar på 72ltr.
det kan du nok bare pass på å ha sand i karet.. da sommerfuglciklidene siler sand gjennom gjellene etter mat
Inaktiv bruker
Joda.... finkornet sand der. Takker....
Du kan godt ha de sammen, men husk at Corydoras spiser egg og yngel de finner på bunnen... Så om ciklidene legger egg (noe de som oftest gjør i groper i sanden), så har ikke egg og "wigglers" så store sjanser til å overleve pansermallenes nattlige raid.
I tillegg går ciklidene og "legger seg" om natten. Hunnen samler ungene i en grop i sanden, og der ligger de og sover. Da er de et lett bytte for Coryene, som langt i fra sover på nattestid... de er tvertimot enda mer aktive og farter rundt etter mat.

Snakker av erfaring mht dverg-ciklider og Corydoras i samme kar.
Inaktiv bruker
mona o
Du kan godt ha de sammen, men husk at Corydoras spiser egg og yngel de finner på bunnen... Så om ciklidene legger egg (noe de som oftest gjør i groper i sanden), så har ikke egg og "wigglers" så store sjanser til å overleve pansermallenes nattlige raid. I tillegg går ciklidene og "legger seg" om natten. Hunnen samler ungene i en grop i sanden, og der ligger de og sover. Da er de et lett bytte for Coryene, som langt i fra sover på nattestid... de er tvertimot enda mer aktive og farter rundt etter mat. Snakker av erfaring mht dverg-ciklider og Corydoras i samme kar.

Akkurat ja.... Hadde mistanke om noe sånt ja. Men da skal Coryene få gå alene (søren asså, nå må jeg til å fange fisk igjen...hehe)
Ha, ha. Ja det blir fort endel flytting av fisk før man lærer hvem som kan være hvor.
Inaktiv bruker
Birger, hva er din intensjon med ditt spørsmål? Kombinasjonen med coryer og sommerfugler er en meget bra kombinasjon, og ikke minst en flott kombinasjon.

Dette bør være utgangspunktet ettersom du ut i fra ditt spørsmål ønsker denne kombinasjonen. Jeg har selv hatt denne kombinasjonen i mange år, og av og til får man yngel andre ganger ikke.

Dersom du har tenkt å dirve et kontrolert oppdrett med de enkelte arter, da blir det en helt annen sak, men som en start så ville jeg ha satset på en slik kombinasjon,så kan du vurdere i ettertid.

Husk at akvariehobbyen er noe mer enn kun oppdrett )

Svein
Inaktiv bruker
Jeg lurte i utgangspunktet på om di passet i sammen. Syns sommerfugl er noen nydelige fisker.
Men så kom jeg til å tenke på det med yngel/egg, om di eventuelt ville bli spist opp av di respektive artene. (hvis det hadde blitt noen da).

Men di går i sammen nå, så får jeg heller skille di, hvis jeg vil prøve meg på oppdrett

Men det er som du sier..... Det er en fin kombinasjon.

Egg og kuhliål?
Hmm... jeg har blant annet et par sommerfuglciklider, 2 kuhliåler og 5 pygmepansermaller, er dette like "ille" mot egg og yngel som coryer generelt?
Tenkte siden de var mindre, lov å håpe..

Mange her har snakket om at coryer spiser egg om natta, men hva med kuhliåler..?
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap