Coryer?

Jeg vil gjerne ha coryer, da jeg syntes de er veldig fine.
Men problemet er at jeg vet ikke hvilket akvarie jeg burde ha dem i.
110 liter med 8 gullfisker, og to pleco,
54liter med molly og otto,
eller, 40liter med kampfisk hann og bitteliten pleco

Hvilket akvarie, og hvor mange coryer?
Hvilke coryer tenker du på? Er en liten haug å velge blandt ;p

Når vi først snakker om hvilke kar som er egnet; karet på 110L, huser fisk som skulle hatt ett par tusen liter på deling, under optimale forhold (snakker da om etterhvert som de vokser til).
Dette karet er smekk-fullt, her ville jeg ikke satt inn ei lita reke engang (den hadde vel blitt spist uansett, men)
De andre karene er for små til de fleste coryer, men om du finner en bitteliten art, og kun skaffer 6-7 stykker, og har plass på bunnen til disse, kan det fungere.

Hvilket bunnlag har du i de ulike karene, og hvilke vannverdier? Det er mer enn bare antall liter vann som spiller noen rolle, vet du
En annen ting er at eventuelle egg ville bli spist opp veldig fort av de andre beboerne i alle disse karrene. Jeg synes coryer fortjener helt egne karr jeg.
ok. jeg tenkte en corydoras panda gruppe.
Det med gullfiskene ser jeg et poeng i, men da jeg har faatt forferdelig hjelp i dyrebutikken. Men de er jo bare 4-5cm.

Men det med coryene.....

Hvor stort akvarie burde jeg ha til de da?
Hva slags grus/sand burde jeg ha?

Har en 40liter til overs....
Det blir kanskje litt lite.
Har selv kjøpt en 75l som jeg skal ha en gruppe på 10 c.adolphi i.

Som bunnlag bør du bruke sand (ikke større enn 0.8 - 1,2mm).

Corydoras lever i elver med fin sand som de graver i etter mat.

Fisk som kan gå sammen med disse er f. eks ulike typer tetraer (som skal ha samme vannkvallitet, ikke alle kan brukes)

Som innredning er det lurt med røtter da dette finnes i deres naturlige leveområder.
ok, men tror du 40litern blir for liten?
Jeg ville nok hatt noe større, men er ikke noen ekspert på corydoras.

Dette er jo bunnlevende fisk og vil jo derfor ikke få noe nytte av vannet høyere opp i akvariet, så kan bli trang svømmeplass på bunnen.

Bredere og lavere kar er egentlig best for Corydoras. Jomere bunnplass desto bedre med andre ord
jeg hadde tenkt til bygge eget akvarie til noen coryer, ca.50liter?
Ville da laget litt lavt og bredt som du sa, men hvordan blir det laget dekkglasss til selvlaget akvarie??
Har ikke noe særlig peiling på akvariebygging desverre ..

Sikkert noen andre som kan hjelpe deg med dette
Nini
jeg hadde tenkt til bygge eget akvarie til noen coryer, ca.50liter? Ville da laget litt lavt og bredt som du sa, men hvordan blir det laget dekkglasss til selvlaget akvarie??
Etter det jeg har hørt, så er Mona O her på forumet en liten cory ekspert.. send en mail til hun da vel ?
Nini
ok, men tror du 40litern blir for liten?

En kjapp titt i fiskebasen viser at minste akvariestørrelse for C. panda er 100 liter.

Hehe....

Ja ja, jeg er vel ikke veldig observant. Noen ganger glemmer jeg ting helt!
Likte habrosus. Tusen takk for hjelpen alle sammen!
Nini
Likte habrosus. Tusen takk for hjelpen alle sammen!


Jeg har slike, veldig sjarmerende og flotte

Kjøpte de på Akvariemagasinet på Økern her i Oslo.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap