Dårlig sjakktrekk

FY, Inger Anne!!! Ikke gå inn i dyrebutikk for å titte på maller. *Ikke gå inn i dyrebutikk for å titte på maller!!!*. Du burde ha lært nå hvordan det går! Og du har ikke råd til flere maller!

Så kan dere gjette hvordan dagen min har vært...

Jeg hadde fått tips om en dyrebutikk som solgte maccus som ancistrus. I håp om å spare penger, måtte jo mallefriken sjekke det ut. Ancistrusene var dessverre ancistrus, men de hadde så vanvittig mange vakre L-maller. Dessverre ganske så dyre, men jeg visste jo med en gang at jeg ikke kom til å komme ut av butikken uten noe likevel. Og der var de! En drøss av usannsynlig vakre coryer. Jeg visste at når jeg kom til å anskaffe coryer (ikke hvis, men når), ville det bli c. sterbai. Og her hadde de VF c. sterbai. De vakreste coryene jeg noen sinne har sett (kanskje med unntak av de langnesede coryene dine, Mona, men bare kanskje...)! De var store og helt fantastisk vakre! Og kostet selvsagt litt... Dessuten kjøper man jo ikke en cory når man ikke har fra før. Etter en hard kamp med meg selv så gikk det som det måtte gå! 6 store, fantastisk vakre fisker ble fanget inn. Eller mens det ble gjort klart til fangst, oppdaget jeg at discusene de gikk sammen med hadde antydning til finne-/haleråte. Nei og nei og nei! Eventuelt: takk og pris! Men så viste det seg at de hadde 6 stykker i et annet kar, så da så!

Vel tilbake igjen i Askim, skulle jeg innom dyrebutikken her (en planlagt tur - de har tilbud på planter). Plutselig sier eieren: "Forresten har jeg fått inn L-malle." "Du kødder!" "Nei, se der, en klovnepleco" "Å nei! Du visste hvem du skulle vise dem til for å tjene penger!" "Nei, jeg ville bare vise dem til deg." "Du kødder!" "Nei, helt sant!" Det verste er at jeg tror på han. Vel, klovnepleco for 89,- bare ber om å bli kjøpt! Så nå ligger det 2 stk i en pose og venter på å komme til sitt nye hjem.

Til min store, store sorg nå ser jeg at i den ene posen med coryer har de greid å forgifte hverandre (hersens forsvarsmekanisme!). En er død, en er døende og en lever Jeg spurte spesifikt om de ville tåle turen til Askim og fikk beskjed om at det skulle gå fint. De hadde jo også vært lenge i butikken, så de skulle ikke være stresset pga. tidligere transport. Vel, det er 10 dagers garanti, så jeg kommer til å klage! Særlig siden jeg spesifikt spurte om det ville gå bra med transporten, og at de ikke ville forgifte hverandre. Det ser ut som det har gått veldig fint i den andre posen, heldigvis. Jeg kan ikke se noen som ser dårlige ut. Jeg antar at det ikke er noe håp om at den døende fisken skal klare seg? Jeg bekymrer meg jo også for den overlevende fisken som fikk sjokkovergang til akvariet, ettersom vannet var full av corygift. Så ble det en trist fortsettelse på historien likevel

Vel, så til spørsmålene. Jeg er jo førstegangs coryeier. Jeg antar at en viss Mona kommer til å svare her Først og fremst: Hva vil du anbefale som mat til coryene? Og hvor ofte bør de fores? Er det med coryer som med L-maller, at de mates fortrinnsvis om kvelden? Er det noe spesielt jeg bør ta hensyn til med hensyn til gjemmeplasser o.l. i karet. Jeg har forøvrig heldigvis sandbunn Når jeg kommer så langt: hva skal til for å stimulere til lek, og hvor foretrekker de å legge eggene siden. Er det så at eggene må fiskes ut for å ikke bli spist? Er det noe annet jeg bør vite om det å ha coryer? Jeg har sjekket i fiskebasen når det gjelder vannkvalitet o.l. Jeg har sikkert 100 andre spørsmål, men akkurat nå er det litt tomt i hodet mitt. Jeg er lei meg pga. fiskene som ikke tålte transporten. Snufs!
Ooops! Denne kom visst inn 2 ganger. Jeg fikk feilmelding da jeg forsøkte å poste den første gang, og forsøkte på nytt. Men det ser ut som om den greide det likevel. Kan en eller annen moderator slette en av disse?
Og da var den ekstra meldingen borte igjen Noe rart er på gang...
Da var du utrolig kjapp. Jeg rakk nesten ikke å poste innleggene før det ene var borte

Av de mindre hyggelige tingene: den andre coryen har avgått med døden nå Jeg skal så definitivt klage! To døde dyre coryer pga. at de tok sjansen på å si at det ville gå bra. Grrrr! De to coryene skal jeg ha igjen av butikken. Men for en utrolig trist måte å starte som coryeier. Jeg *var* klar over risken, men de forsikret meg om at det ville gå bra...
Det er alltid trist når slikt skjer. Huff

Corydoras sterbai har oransje finnestråler i rygg- og brystfinnene. En del akvarister mener at Corydoras med farge på disse stedene, er de som er mest utsatt for stressgift-forgiftninger i transportposer.
Jeg har opplevd dette med mange arter, også de som ikke har farge på disse finnene. Men det er altså hevdet at de med gult og oransje på disse finnestrålene er verst utsatt.

Skal man være helt sikker, bør Corydoras pakkes en og en i posene. Da forgifter de i det minste ikke hverandre, og giften blir ikke så konsentrert og sterk om kun èn fisk avgir giften i posevannet.

Om de overlever dette, er uvisst. Det er umulig å si. Det eneste du kan gjøre er å gi dem ro og fred, og nok rent vann og god mat.

Corydoras elsker frosne røde mygglarver. Dette ville jeg prøvd som første måltid for de nye Coryene dine. Men vent til du har sett at de rører på seg og ser litt bedre ut. Dersom jeg har sett at fiskene ser veldig svekket ut, gir jeg ikke noe mat før dagen etter. Men ser de pigge ut, prøver jeg noen timer etter at de er sluppet ut av posene. Mine nyeste Coryer, C-121 og C. davidsandsi, spiste alle med hjertelig appetitt et par-tre timer etter ankomst. Da vet jeg at de er i toppform og vil greie seg fint

Corydoras spiser ikke alger og grønnsaker/grøntfòr.
De fòres med forskjellige malletabletter som har et visst kjøttinnhold. Frossentfòr som mygglarver (både røde og sorte), artemia og annet spiser de med hjertelig appetitt.
Jeg gir mine en del rekepellets også, det liker de godt.
Her er noe av det mine får av tørrfòr:
JBL Novotab
JBL Tabis
Sera vicachips
[URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=2568&HKatID=]Hikari sinking wafers[/URL]
[URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=500&HKatID=]Wardley shrimp pellets[/URL]

Sera sine "Vicachips" har jeg alltid kjøpt hos AquariusZoo (nettbutikk) men de skal slutte og føre Sera-produkter.

Coryer spiser selvsagt også vanlig flakfòr som synker ned.
mona o
Corydoras spiser [I]ikke[/I] alger og grønnsaker/grøntfòr. De fòres med forskjellige malletabletter som har et visst kjøttinnhold. Frossentfòr som mygglarver (både røde og sorte), artemia og annet spiser de med hjertelig appetitt. Jeg gir mine en del rekepellets også, det liker de godt.


Hehehe! Bra jeg ikke hørte på han i butikken, og kjøpte foret han anbefalte Men jeg vet jo hvordan dyrebutikker er. Jeg var faktisk innom to dyrebutikker og spurte, og fikk til svar algetabletter og spirulina. Men det er en grunn til at jeg går hit og spør etterpå...
Mygglarver skal bli. Det blir det matet med i det akvariet uansett, så da blir det flere som blir fornøyde.
De gjenværende coryene ser ut til å være i fin form i dag. De så litt pjusk ut i går, men ser ut til å ha det bra nå. Jeg skal se hva som skjer når jeg mater.

Er det noen spesiell måte de liker innredningen i akvariet? Bortsett fra sandbunn? Det er forøvrig flust med gjemmesteder i akvariet
Ringte forresten til dyrebutikken og fikk bekreftet at jeg får byttet de døde fiskene, heldigvis
Bare de har et skjermet sted de kan søke ly under, er de fornøyde. Det kan være en rot det går an å ligge under, en tjukk plantegruppe e.l. De er ikke typiske hule-brukere, men svinser innom der også.
Det holder at det er noe som gir ly ovenifra, det behøver ikke være tett på alle sider.

Vanligvis legger jeg en trerot i akvariet slik at det går an for Coryene å ligge under den. Det er rett og slett bare "tak over hodet", og åpent ellers. Det holder, og blir alltid favoritt-plassen.

To nye coryer venter nå på tilpasning av vannkvalitet i akvariet. Og jeg passa på at de ble pakket i hver sin pose. Jeg vil ikke ha flere døde coryer!

Lar coryer seg lett stresse ved vannskifte og annet arbeid i akvariet?

Mygglarvene gikk unna, forresten. Det var sikkert stikk, det
Dyrehagen
To nye coryer venter nå på tilpasning av vannkvalitet i akvariet. Og jeg passa på at de ble pakket i hver sin pose. Jeg vil ikke ha flere døde coryer!

Flott at du fikk nye fisk

En god idè å gjøre det der til en vane når man handler Corydoras, egentlig
Jeg har gjort det til en vane... jeg ber dem helst pakke dem en og en, når jeg kjøper Cory. Til nød kan jeg ha to i hver pose, hvis jeg har mye å bære på og skal sitte på et overfyllt tog hjem.

Dyrehagen
Lar coryer seg lett stresse ved vannskifte og annet arbeid i akvariet?

Næ, det vil jeg ikke si. Eller, de skvetter jo unna og blir litt sånn oppskjørtet, men ikke direkte stresset. Skvetne, er et bedre ord. Det tar de ikke skade av. Det går bra. Vannskifte med kjøligere vann liker de veldig godt

Dyrehagen
Mygglarvene gikk unna, forresten. Det var sikkert stikk, det :-)

Det pleier å være det
De elsker mygglarver, og mine får det ofte
mona o
En god idè å gjøre det der til en vane når man handler Corydoras, egentlig:-) Jeg har gjort det til en vane... jeg ber dem helst pakke dem en og en, når jeg kjøper Cory. Til nød kan jeg ha to i hver pose, hvis jeg har mye å bære på og skal sitte på et overfyllt tog hjem.


Jeg *vet* jeg ikke skal stole på dyrebutikker, og allikevel spør jeg og tror på svaret jeg får. Jeg spurte konkret om coryene ville tåle transporten, og viste til at coryer skiller ut giftstoff. "Joda, dette skal gå bra. Vi tar 3 i hver pose". At jeg *aldri* lærer! Grrrr... Det er mer regelen enn unntaket at jeg får riktig info når jeg spør!

Jeg vet det er tidlig å tenke på det ennå, men med tanke på senere: hvordan trigger man coryer til lek? Hva bør jeg tenke på da? Antar at egg gjerne blir spist av både coryene og andre fisk (kampfiskene kommer ihvertfall til å meske seg!). Hvor foretrekker coryer å legge egg?
Oppdrett av Corydoras følger gjerne omtrent det samme opplegget. De fleste arter reagerer på kaldtvannsbytter, ca 50% av vannet skiftes med vann som er noen grader kjøligere. Temperaturen i karet skal synke et sted mellom 3 og 5 C. For eksempel fra 26 C til 22 C.

Først må man imidlertid sørge for at Coryene er i god kondisjon, dvs man må fete dem opp med masse variert og god mat som sørger for at hunnene bygger seg opp egg i buken. Dette kan ta alt fra noen uker til noen måneder. Å fòre dem opp på denne måten for å forberede til lek kalles "å kondisjonere fisken". Jeg bruker frossenfòr i stor grad, men også frysetørket tubifex og div. malletabletter (bl.a. fra JBL og Sera) og rekepellets.

Videre er noen arter kresne på ph-verdien i karet, men jeg tror ikke C. sterbai er en av dem. "Normal" ph for Coryer duger, dvs. mellom 6.5 og 7.0.

Noe jeg har lært er nyttig og veldig "opplysende", er å lese mange forskjellige artikler om arten jeg vil vite mer om. Skrevet av ulike artikkelforfattere lærer man flere ulike metoder fra ulike mennesker, og også hvordan folk egentlig gjør ting. Av dette kan man så selv trekke ut de tingene man mener vil fungere, og lage sitt eget opplegg, teste ut ulike metoder.

En god ting er å notere alle endringer man gjør på en notisblokk Hvis fiskene da plutselig legger egg en morgen, kan man sjekke notisblokka og se hva man gjorde i forkant. Hvor mye vann byttet man, og på hvilken tid på døgnet? Når lekte fiskene, hvor lang tid etter vannbyttet skjedde det? Mål også vannverdiene i karet når du oppdager eggene, og sjekk temperaturen. Noter ned disse verdiene også i blokka. Jeg mener ph, gh og temperatur er viktigst.

Har hentet frem et knippe artikler til deg her, alle er på engelsk:

Artikkel om Corydoras sterbai

Breeding Corydoras sterbai

Breeding Corydoras sterbai

Breeding Corydoras (generell artikkel)

The 8 steps of spawning Corys (generell artikkel)
Tusen hjertelig takk God info og mulighet til å lese om temaet er det jeg liker
Som sagt, det er et stykke fram ennå. Først og fremst skal dyrene få lov til å venne seg til sine nye omgivelser. For øvrig ser det ut til at de allerede er godt. De har livnet til og spiser og koser seg Aktivitetsnivået ser ut til å være bedre enn i butikken, og det ser jeg på som et godt tegn Jeg skal ta bilde av dem og legge ut, men akkurat nå vet jeg faktisk ikke hvor kameraet mitt er!
Ok, et idiotspørsmål. Hvor ofte bør coryer fores? Jeg har etterhvert funnet ut at det kan være ganske så stor forskjell mellom ulike arter, og coryer er jeg jo relativt ukjent med foreløpig.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap