Glad Corydoras Sterbai-gjeng.

Jeg flyttet mine Sterbai over i eget kar for få dager siden. De gikk der sammen med praktbotia (kun i to dager) som var i karet for å spise litt snegler... Tok botiaen ut i dag, og nå var jeg nede for å sjekke at coryene hadde det greit for natta. Det hadde de! 43 egg er festet på glasset og mer lek er i gang. Det er så godt å få bekreftet at de har det bra i sin nye bolig :0)

Så morsomt!

Sterbai er mine corydoras yndlinger forresten...
Gratulerer, Gry! Det var morsomt!
Skal du ta ut eggene og klekke dem, for å fòre opp yngelen?
Takk for gratulasjonene.

Skal ikke ta ut eggene. Jeg gjorde det før, men den siste tiden har jeg latt eggene være i karet. Etter at Sterbaiene fikk eget kar (ca 3 mnd) har de helt sluttet å spise eggene sine, så det er stadig noen yngel som vokser opp. Nå har de altså byttet kar, så det var fint å se at de er i gang med lek allerede etter fire dager :0)
Tre dager etter at eggene er klekket begynner jeg å mate med artemia (nyklekket). På den måten får de små den maten de trenger selv om de er i "stort" kar. Jeg er noe mer forsiktig med temperaturen ved vannbytter, sllik at ikke ynglene skal få kuldesjokk og dør. Ellers gjør jeg ikke noe spesielt i forhold til at ynglene er der.
Nei, det er ikke alle kull man tar ut Har også sett at over tid så øker bestanden i et artskar med ynglende Corydoras uansett Men overlevelsesprosenten er jo ikke stor da, sett i forhold til yngelkar-oppdrett.

Men f.eks. i arts-karet mitt med C. adolfoi, der det er 5 voksne, er det nå etterhvert blitt 5 eller 6 yngel som har vokst til. Den eldste har vært der siden vårparten i fjor, men den er liten. Knøttliten. Uansett er nå avkommet som har overlevd på egenhånd i karet, i ferd med å bli flere enn de voksne
Tatt i betraktning de utallige eggleggingene som har skjedd der, er det forsvinnende få som overlever. Men egentlig helt greit antall her

I karet med C. panda og C. semiaquilus er det også dukket opp yngel, men de er "ferske" så jeg vet ikke om de lever opp.

Uansett har jeg sluttet med iskalde vannbytter, bruker nå alltid mellomlagret vann som holder rundt 19 C på denne årstiden. Det hjelper, for jeg ser at flere yngel overlever da i karene med de voksne.

Gratulerer
Sterbai *er* jo bare den vakreste coryen, da
Det hadde vært fint med en liten oppdatering på vannverdier i forbindelse med at de satte i gang med lek. Jeg har 6 sterbai jeg håper å få i lek med tiden.
Vannverdier ja.... Springvannet her i Risør *s* Jeg måler veldig sjeldent vannet, men bytter ca 50% to ganger i uka. Jeg tør ikke med, hånden på hjertet svare på verdiene før jeg får kjøpt nye tester .Tror vannet er veldig ideelt for coryer, for her leker altså Sterbai, vf Concolor, vf Schwartzi og den gode, gamle Aeneusen (vanlig og albina). Dersom noen av dem har et litt "unormalt" opphold på lekingen så skifter jeg vann en ekstra gang i uka, og har oppi en liten neve torv-pellets. Da er de i gang igjen :0)
Tilfeldig bekjentskap
©
Reklame for plussmedlemskap