Beste størrelse på Corydoras artskar?

I forbindelse med oppdrett leser man ofte om 63 litere, men i fiskebasen står det alt fra 60 liter (metae), 80 liter (aenus) og 100 liter (panda).

Hvis man skal sette opp en reol, er det da "best" med 63/75/85 litere?
Hva mener dere er den ideelle størrelsen på et artskar for en gruppe på 10-15 individer?
Kan vel egentlig bare si hvordan jeg har gjort det

Alle mine artskar for Corydoras er både leks-kar og permanent oppholds-kar for dem. Da bør man satse på ikke alt for små kar.

Størrelsen på akvariet varierer selvsagt med antall fisk i gruppen, men også hvor stor Corydoras-arten blir som voksen. Noen er jo større enn andre, noen er relativt små hele livet. Så jeg ville si det avhenger helt av hvilken art man skal ha i karet. Men generelt passer 85 litere til mange arter, så jeg ville egentlig gått for den størrelsen om du kan. Med 63 litere blir det litt mer begrensninger, og du får bare holdt mindre grupper og arter i dem.

Til min gruppe på 8 stk C-140 ble det et artskar på 98 liter, da dette er en stor og ganske massiv art. Noe annet ville rett og slett blitt for smått, det ser jeg tydelig. Dette er en langsnutet stor type Cory (de langsnutede blir generelt en del større).

Corydoras panda er en relativt liten art, så den kunne man nok hatt en grei gruppe av i en 63 liter. Jeg har 16-17 voksne og en haug yngel i en 98 liter. Godt jeg tok i da jeg valgte akvarium til de voksne, for yngelen overlever i karet og blir bare fler og fler (minst 10-12 stk for tiden).

I en 85 liter ved siden av, har jeg 15 stk C-121. Det er en art av mellomstørrelse, og derfor egentlig maks antall i det karet nå, føler jeg. Jeg trodde det skulle bli litt frafall i starten da jeg kjøpte 15, men det har ikke skjedd Så da ble det kanskje litt mange. Men det er ikke overfyllt, heldigvis. Men sånn er det når man kjøper "back-up" fisk også

I et annet 85-liters kar har jeg 7 voksne Corydoras davidsandsi, og jeg hadde opprinnelig tenkt å sette inn 5 til. Men da jeg så hvor store de var, droppet jeg det. Synes dette karet også er fullt nok.

Mitt svar på det siste spørsmålet ditt vil nok være 85 litere, dersom akvariene også skal være deres permanente oppholds-kar. Da har du plass til 15 voksne i hvert kar om du kommer over en gruppe på den str, eller de voksne er færre men får yngel som vokser opp i karet.

PS!
Jeg har bestillt meg en ny reol for 6 akvarier. Da jeg skulle velge hva reolen skulle romme, valgte jeg 85 litere, nettopp fordi de er en sånn kjekk størrelse
Ja, det er vel sånn jeg har tenkt også. Tror jeg kommer til å gå for 85 litere.
Jeg bruger for det meste 30 liter til opdræt, men også som arts-akvarie til for eksempel C. panda og C. multimacualatus.

Til andre arter som C. sterbai og C. duplicareus bruger jeg 54 liter.

De kan godt virke som små akvarier, men det fungerer vældig godt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap