En helt ny Corydoras-art

På min siste fisketur til Amazonas, Peru, i oktober/november 2006, var jeg bl.a. i Nasjonalparken Pacaya Samira igjen.

Ved Rio Pacayas nedre løp ( en tilførselselv til Rio Ucayali ), ligger en liten innsjø, Yarina Cocha. Denne må ikke forvekslet med innsjøen ved samme navn som ligger lenger syd, ved Pucallpa.
Yarina er forresten det lokale navnet på en palme-art det er mye av i området.

Innsjøen har en mengde ”innbyggere” av dette slaget, likevel bada vi faktisk i dette vannet.

[External Image]

Etter vi hadde bada, fanget vi også flere som denne, rett ved stranden:

[External Image]

Rent idyllisk var det å se på det som antakelig var Mesonauta insignis, i rolig passiar langs bredden:

[External Image]

Siden jeg var på Apistogramma-jakt, masa jeg meg til at noen lokale indianere viste meg en liten bekk som rant ut i innsjøen.

[External Image]

Ikke akkurat det store, denne pytten her.

Men det var heldigvis mer vann rett runt svingen:

[External Image]

[External Image]

Deler av bekken var helt dekket av grønt:

[External Image]

Det var barnehagen til Pistia stratiotes:

[External Image]

Vannverdiene i bekken: pH: 6,35 Conductivitet: 32 microSiemens/cm, T: 28,2 °C

I slike avsnitt av bekken var vanndybden bare et par cm ( dette var på slutten av lavvannsperioden), og under vannet et tykt lag med søle/mudder. Her fanget jeg masse fisk uten å se noenting av hva som var under vannet, bare dro hoven gjennom og sorterte spent ut alle plantene etterpå.

[External Image]

Denne tråden handler ikke om de spennende formene av Apistogramma cf. cacatuoides og Apistogramma cf. eunotus jeg fanget:

[External Image]

Jeg fikk masse Corydoras i hoven, de fleste av de var Corydoras elegans, men noen skilte seg ut fra disse. De var ganske små, men har nå vokst seg større:

[External Image]

[External Image]

Det ser ut til at de fyldigere hunnene er mer grå på sidene, mens de slankere hannene har mer rødt/rosa.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Ingen hadde sett denne varianten før, og de ble tatt med helt hjem.
Ian Fuller besøkte meg her hjemme da han var i Norge i nov. 2006, og fastslo at dette var en helt ny Corydoras art.

Siden det nå har vært litt kontrovers rundt C-nummer på Corydoras ( ingen har satt nye C-nummer på en stund, siden Hans-Georg Evers har sluttet i DATZ), har Ian begynt å gi nye arter/former sine egne navn: CW-nummer. CW står for CorydorasWorld = Ians internettside om Coydoras.

Han gav denne nye arten navnet Corydoras sp. CW-018.

Og ingen andre steder i hele verden finnes antakelig denne arten i fangenskap, enn i Stavern

Jeg har nå sett tilløp til slik atferd:

[External Image]

Så kanskje det er noe romantisk på gang ?

Utrolig flotte bilder, av meget flotte fisker (og annet). Kult at det er en en av oss forfrossne nordmenn som kanskje har oppdaga en så flott fisk også.

Håper virkelig at du får til denne arten. Hvor store er de sånn ca nå?
OMG!!! Nydelige!! Dersom du noen gang får frem yngel og vil selge, så kjøper jeg mer enn gjerne.
kult...
det var litt fancy at du fant en ny fisk! den var veldig fin, håper du klarer å få noen flere av den da;P hehe..
Frank Angell
Håper virkelig at du får til denne arten. Hvor store er de sånn ca nå?

Ja, det hadde vært moro å fått opp noen flere enn de 6 jeg har nå.

De minste er nå rett under 4 cm, mens de største er litt over
(målt fra nesespiss til der halefinnen begynner).
Utrolig spennende! Og ikke minst - gratulerer!
Artig å les, både med bilder av topografien og det biologiske mangfoldet. Skulle ha vært der. Gratulere med nyoppdaget fisk!
hei hei
lurte på hvor mye slike turer ligger på i pris? koster det noe å ta inn fisken til norge? Espen
Kanskje dette engang blir Corydoras tomci.?
Takk for hyggelige tilbakemeldinger, alle sammen !

Espen Eilefsen
lurte på hvor mye slike turer ligger på i pris? koster det noe å ta inn fisken til norge? Espen

Dette ligger det vel nok informasjon om rundt på nettet. Prisen på en tur avhenger jo av så mangt; hvor du reiser fra og hvor du reiser til, når på året, reisemåte, hvordan du vil bo, hva du vil oppleve, om du vil skreddersy og arrangere de lokale utfluktene selv, eller bli med på kommersielt arrangerte ferdige pakketurer osv. osv. Jeg reiste f.eks. ca 800 km på elvene i båt for å komme fra Iquitos til Yarina Cocha og tilbake, slikt koster også endel.
Hvis du har med fisk hjem som bagasje, koster det ikke noe å ta inn fisk. Om du importerer uten å reise selv, koster det masse, selvsagt avhengig av hvor mye du importerer.
Og Espen; jeg trenger ikke de samme spørsmålene på mail når du har stilt de her.

Donald
Kanskje dette engang blir Corydoras tomci.? :-)

Kunne kanskje vært moro det, men slik navnsetting blir ikke tatt nådig opp i de vitenskapelige miljøer verden over.
Da dr. Römer navnga Apistogramma baenschi i sin førstegangsbeskrivelse, var den siste delen av navnet en hyllest til forleggeren som hadde gitt ut fiskebøkene hans; Hans A. Baensch ! Gjett om han fikk mye pepper for det.
På den annen side er det ingen som har lov til endre på slikt når navnsettingen først er gjort, heller ikke den som har beskrevet fisken første gang.

Men Corydoras yarina hadde vel vært et flott navn ?
Så hvis noen føler seg kallet til å førstegangsbeskrive fisken, værsågod. Jeg har en bok som handler om hvordan beskrive organismer vitenskapelig; den er på tykkelse med en murstein !

Her har jeg forstørret en liten detalj i det nest siste bildet i første posten; den sjarmerende unge damen som blygt kikker ned i "gulvet" og rødmer lett, når hun blir tatt bilde av :

[External Image]
Sånne tråder er en fryd å lese, og jeg storkoser meg!

Jeg tar også på lesebrillene og fingransker bildene, særlig de av lokasjoner og steder der fisken er fanget i naturen. Utrolig interessant

Takk til deg Tom!
Kan jeg komme med et ønske så er det at du lager flere slike tråder
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap