Oversikt over c. aeneusvarianter?

Finnes det noen oversikt over de forskjellige variantene av corydoras aeneus?
Og kjenner noen til denne varianten? Jeg har kommet over en aeneus som selges som helt vanlig aeneus, men den ser ikke slik ut. Den er ganske mørk over hele fisken, og har en mer eller mindre hvit stripe på skuldra. Den hvite stripa kan minne om den som gold shoulder har, men den er altså hvit. Noen ideer på hvilken variant? Jeg tror jeg kommer til å slå kloa i dem...
På corydorasworld har Ian Fuller laget en oversikt over de vanligste Aeneus typene. Du finner også mange bilder på Scotcats. Fuller mener utgavene som selges som gold laser, green laser osv ikke er en utgave av aeneus. Han mener de heller kan stamme fra Melanotaenia, noe jeg synes høres fornuftig ut i forhold til farge på finner og kroppsfasong. Men uansett, det finnes også mange fragevarianter av Aeneus, den vi ser mest av her i butikkene er en oppdretsvariant, og den opprinnelige typen har en helt annen farge. Aeneus fra Colombia har en lys stripe langs ryggen, det er kanskje den du har sett? Dette er en helt "vanlig" aeneus type.
Argh! Ikke enkelt når man ikke er medlem av corydorasworld. Og jeg fant ingen som lignet på scotcat. Det nærmeste der var green laser, men det var definitivt ikke det. Det bildet jeg har funnet som kanskje ligner aller mest er dette her på AF, men jeg synes ikke det stemmer helt heller. Jeg husker fiskene som mørkere, og ikke minst den hvite stripa som mer markert. Men plasseringen og lengden på stripa passer bra. Den er liksom kun på skuldra, og går ikke lengre bak enn omtrent til der ryggfinnen starter.
Har sendt deg en mail.
Vi har disse, de er kjempefine! Men aner ikke hva de heter
Takker! Er fortsatt ikke så veldig mye klokere. Men, jeg skal ta med meg kameraet mitt når jeg skal på butikken i dag (hvis jeg husker det), og se om jeg får tatt noen bilder. De blir uansett ikke solgt med det første, ettersom jeg måtte varsle innehaveren om at de var blitt syke tidligere i uka. Dermed er de i karantene akkurat nå. Og jeg kommer ihvertfall ikke til å kjøpe dem før jeg vet at de er friske!
Corydoras melanotaenia
Disse går ofte under Aeneus, sjekk den ut og se om den ligner
Takk for tipset, men den lignet ikke.
Jeg glemte selvfølgelig kameraet da jeg skulle til butikken. Sukk! Men de ligner definitivt mest på de jeg har linket til over, selv om de altså er mørkere, og har mer markert hvit stripe. Er de på bildet en vanlig aeneusvariant?
Det er en helt vanlig oppdrettsvariant.
Fillern! Mye taler for at "mine" også er det da. Men de er faktisk utrolig pene, så jeg tror jeg kjøper dem likevel. Hva gjør det vel om det er oppdrettsvariant dersom jeg liker dem?

Jeg har forresten ikke sett dem før, så veldig vanlig kan de vel ikke være?
Jeg synes "vanlige" Aeneus kan være utrolig pene. Jeg har sett noen som er veldig lyse, med et mørkt felt midt på fisken. De var flotte, og jeg ville ikke latt være å kjøpe dem fordi de er Aeneus.
Gry
Jeg synes "vanlige" Aeneus kan være utrolig pene. Jeg har sett noen som er veldig lyse, med et mørkt felt midt på fisken. De var flotte, og jeg ville ikke latt være å kjøpe dem fordi de er Aeneus.

men dine aeneus er jo lyse da:P hehe... men de blei mørke når de kom til meg, så telelr vel litt på vannet og da?
Mine var veldig lyse som yngler og ungfisk, Ph kan ha en avgjørelse her, det samme kan fargen på sanden de går på :0)
hehe, ja... så kan det være mine var mørke og?:P hehe, for jeg ser nå som jeg har flytta de, så trur jeg de har blitt litt lysere... kansje det ahr noe med sanda å gjøre det da, siden jeg hadde svart grus i det de gikk i før, og det jeg har de i nå, er "vanlig" sand:P hehe...
Har satt mine Melini over i kar med sort sand, og nå er de blitt mørkere i kroppen. De var nærmest hvite på lys sand, mens de nå er tilnærmet beige/grå. Høres guffent ut, men de er flotte.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap