Corydoras og svart sand?

Noen som vet om det finnes svart sand som er avrundet nok til at den kan anbefales til corydoras?

maren
Jeg har ikke sett den selv, men har hørt at man kan få den vanlige Rådasanden i svart også. Det er noe "nesten alle" zoobutikker fører (Råda). Det er sikkert mulig å bestille ved forespørsel.
Ja Mona, denne sorte rådasanden har jeg også lest om et eller annet sted, men synes muligens å huske at det sto noe om at den var ganske skarp i kantene?

Kan godt hende jeg roter litt her, så derfor håper jeg noen kanskje har testet ut denne sanden og kan opplyse meg litt?

Har aldri sett den i butikk, men vil vel tro at den kan bestilles ja, i alle fall så lange de fører annen rådasand...
Stemmer, den sorte rådasanden oppgis til å være kvass. Dette er egentlig blåsesand det også, bare kjøpt og pakket av Råda til vårt formål.

Det meste står vel egentlig i denne tråden, gidder ikke gjenta meg selv :p
Takk Frank, det var her jeg hadde lest om sort sand før ja

Ser ut til at det ikke går an å skaffe sort sand som passer til coryer...

Typisk at men vil ha akkurat det man ikke kan få!

Ønsker i alle fall at sanden skal være så mørk som mulig, så jeg får sjekke ut alternative løsninger. Har rådasand i akvariet nå, men det skal få en makeover i sommer, og da ønsker jeg å bruke ensfarget sand oppi.

5 C. panda skal flytte inn, det er derfor sanden må være bartevennlig.
turnips
Ser ut til at det ikke går an å skaffe sort sand som passer til coryer...


Det kjente tyske kvalitetsmerket Dennerle har noe i svart som kan brukes... om du vil bestille fra utlandet, og godtar at det ikke er direkte sand, men svart, finkornet og rund grus fra Tyskland... Jeg har bestilt mange kilo derfra

Ikke sikkert alle er villige til å betale frakten, det er jo tungt, men jeg gjorde det fordi det var alternativet jeg fant som passet best. Husker ikke hva frakten kom på, men jeg har den i et par akvarier nå og den er veldig fin

Det er bilde av en Corydoras arcuatus utenpå sekken med grus, og det står at grusen er avrundet og spesielt bartevennlig for den typen fisk.

Coryene blir mørke og fine i fargene på mørkt underlag. Akkurat nå har jeg en gjeng Corydoras metae i et kar med den grusen, og de har blitt veldig mørke i fargen etter at de kom i det karet. Ideelt sett burde de hatt sand, men jeg hadde ikke mer sand akkurat da og de måtte flyttes der og da, så.. De leker og legger egg som før og ser ut til å trives likevel, men de går altså glipp av den naturlige sandsilingen gjennom gjellene.

[External Image]

Her er et bilde av 250 literen min med den sanden/grusen i:
[External Image]
Den finkornede sorte grusen i akvariet ditt ser flott ut, Mona! Husker jeg så bildet av karet i den laaange tråden din, og lurte på om du skulle ha coryer oppi der...

For meg er det ikke viktig om det er sand eller finkornet grus så lenge coryene trives, så denne kan jeg definitivt bruke!

Jeg får tenke litt på om jeg skal bestille... Føles litt vilt å få sand tilsendt fra utlandet, men nå vet jeg jo at du har gjort den med godt resultat.

-Men er jeg ikke så fryktelig stødig i tysk. Kikket litt rundt på siden du linket til, og ser at jeg nok kan få litt problemer med språket.

Har du noen ca. ide om hva jeg må regne med i frakt? I utgangspunktet er det bare en 10 kg sekk jeg trenger, men nå kan det jo hende at jeg finner noe mer å bestille hvis jeg først bestemmer meg for dette...

(Og så vet jeg jo, fra min samboer som bygger trommer og handler en del trommedeler på nettet fra utlandet, at handler du fra butikk og over en viss sum blir det plutselig moms og toll og moms på toll eller noe liknende, så frakt og avgifter lett kan komme opp i nesten like mye som varen selv)...

Hvis jeg ikke kaster meg på et "bestill fra Tyskland-prosjekt", tenkte jeg å prøve å finne en mørk, ensfarget sand her i Norge. Skal ha planter oppi som har spettete blader, bla denne lotusen: http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1014

Har også en annen flott plante med grønne blader med røde spetter, og denne planten: http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1046 som jeg tror alle vil komme bedre til sin rett med en rolig mørk sand enn med den ganske lyse og fargemessig urolige rådasanden de nå står i.

Blir spennende hva jeg ender opp med! Dette er ikke et hasteprosjekt, så jeg har god tid til å sjekke ut alternativer -Helt til jeg plutselig får inspirasjonen over meg og finner ut at NÅ skal det gjøres, da

Så meget pent ut dette karet, som vanlig, Mona

Fant forresten ut at størrelsen på dette bunnlaget er 1-2mm, som er bra egentlig for det meste

Her er ett bilde som viser strukturen på kornene
[External Image]
Turnips, dersom du kun bestiller èn 10 kilos sekk med denne sanden, så er vareverdien under 200 norske kroner og det blir 0 i fortolling og moms. Det er da altså kun frakten som kommer i tillegg.
Prisen du ser i den tyske nettbutikken er inkl 19% tysk moms. Den trekkes fra ved fakturering til norske kunder, fordi Norge ikke er med i EU. Det blir derfor 19% billigere pris enn den du ser i nettbutikken.

Du finner valutakursene til tollpost her. Det er denne kursen som legges til grunn når de beregner moms og toll. Men på en sekk med denne grusen blir det altså 0 å betale

Utregning:

Ifølge den tyske nettbutikken koster en 10 kg sekk Dennerle grus 24.26 Euro, inkl tysk moms. Den trekker vi fra så du ser hva prisen blir:

24.26 Euro - 19 % = 19.65 Euro
19.65 Euro x kurs 8,08 NKR = 158, 77 norske kroner

Prisen for en tikilos sekk med den grusen kommer altså på 158,77 kr, langt under toll/momsgrensen på 200 kr. Frakten må du betale i tillegg, men den tas ikke med i beregningen av tollpost når vareverdien er UNDER 200 kr.

PS!
Jeg har dessverre ingen anelse om hva jeg betalte i frakt, for det er mange mnd siden jeg bestilte og papirene fra slike bestillinger ligger strødd overalt.. ikke noe arkivsystem her
Hei Mona, tusen takk for veldig hjelpsomt svar! Det gjorde at alt ble mye klarere, og dermed enklere for meg å bestemme meg for hva jeg skal gjøre...

Grusen i seg selv blir jo temmelig billig, så da gjør det jo ikke noe å betale litt i frakt. Når det er noe man VIRKELIG har lyst på!

Nå tror jeg det er stor sjans for at jeg bestiller denne grusen, jeg! Tenker jeg sender de en mail og spør hva de tar i frakt først.



Den grusen var virkelig fin

Du har ikke et annet kar å putte den i, slik at coryene dine kan forlyste seg med sand?
Sandfiltrering under matsøk er naturlig for dem, samt at det er fascinerende å studere
Hei Donald,

Det jeg evt. kan gjøre er å la coryene gå i ett av de karene jeg har rådasand i, da mest sannsynlig 220-literen.

Akkurat nå driver og tenker litt frem og tilbake på hvordan jeg skal gjøre dette, flytter litt rundt på fisk, planter og sand i hodet mitt, så håper jeg alt faller på plass etter hvert

Hei turnips! Ble det til at du bestilte sanden? Er interessert i å vite fraktprisen jeg... Var virkelig fin sand!

Hvor mye trengte du mona o til 250 literen din? Har snart en 250 liter i hus jeg også, som jeg har begynt å tenke på inredning til.
honni-korn:

Jeg kjøpte ikke grusen, kjøpte heller svart grus i dyrebutikken her i Bergen. Tror den heter haleys, og er veldig fin å se på, men ikke noe for coryer tror jeg.

Det har blitt litt ommøblering i karene mine i det siste, så det endte med at akvariet jeg egentlig skulle ha svart sand i fikk vanlig rådasand istedetfor, coryene (10 panda, jippi!) havnet i et kar med helt hvit sand, og den svarte sanden er foreløpig bare brukt i et lite yngelkar.
Jeg har sterbai i 325 literen min med svart sand, går helt bra det.....

På dahls har de svart sand inne, betalte 100 kr pr sekk, brukte 4 sekker da jeg byttet i 325 literen
Tilfeldig bekjentskap
© Joanna & Pål
Reklame for plussmedlemskap