Tar cory'er sommerferie i egglegginga?

Mine sterbai'er har lagt egg jevnt og trutt, men nå ikke noe! Tar de sommerferie eller bør jeg tenke meg om 17 ganger for å finne ut hva annet som kan være galt. Bare for å ha sagt det vannverdier er sjekket opp og ned og i mente, og mor finner intet galt her.
Ofte gjør de det, det er innebygd i genene deres. Men det er litt opp og ned, noen merker at eggleggingsfrekvensen går litt ned, men stopper ikke helt opp. Andre opplever at fiskene stopper helt i sommermånedene. Og atter andre akvarister ser ingen tegn til at ting roer seg ned på sommeren Så det er svært forskjellig.

Mine Corydoras panda pleier å legge egg flere ganger i uka i vinterhalvåret, men nå har de tatt sommerferie. Har bare sett lek et par - tre ganger de siste ukene Samme med mine Corydoras davidsandsi. De pleier jo å yngle verre enn kaniner, lek og egg så godt som hver dag! Men nå er det stille og rolig, de lekte bare dagen etter et større kaldt vannbytte nå sist. Men før det hadde det vært rolig i ukesvis.

Samme situation her...

C. panda og alle andre arter holder sommerferie, selv C. venezuelanus.

C. weitzmani og C. davidsandsi leger videre som om gale
Takk da gjør jeg ikke noe annet enn stelle godt med dem Passer jo greit at de tar en liten pause.
Mine Sterbai legger som regel egg hver uke, men nå går det ca tre uker mellom hver gang, og de legger mye færre egg en resten av året også. Vi får vel bare være glade for at de får en pause, så det får tatt seg litt inn, før de setter i gang igjen ;0)

Concolorene derimot har ikke ferie :0)
Nå er jeg litt, men bare litt, frustrert. Skjønner nemlig ikke hva jeg gjør galt!

Har fått frem 2 perfekte cory sterbai fra min leksgruppe på 12 stk. Hvorfor bare to er en lang historie hehe.

Nå legger disse sterbai'ene egg jevnlig, men etter første gangen jeg plukket ut egg og klekket 5 stk har det ikke skjedd igjen. Eggene mugner hver gang! Har nå prøvd med torv, metylenblått og capata blader. Første gangen tror jeg at jeg hadde eikeløv og da mugnet ikke eggene. Har jo selvsagt ikke mer eikeløv nå..

Har sirkulasjon, luftesten i og nå prøver jeg med en liten varmekolbe i. Vet ikke om varmekolben er noe sjakktrekk?

Hvorfor mugner eggene? Er det noe jeg kan gjøre?
Jeg kan bare gjenta meg selv og anbefale deg å prøve å klekke dem i innkjørte og innredede klekkekar.

Det kan jo selvfølgelig også være at ikke eggene blir befruktet. Hvor mange hanner og hunner har du? Dersom det er overtall i hunnene, og flere av dem legger egg på en gang, så får hannene problemer med å befrukte alle eggene. Men at ingen av dem skal være befruktet synes jeg høres rart ut. Jeg har en usedvanlig god klekkprosent på mine Sterbaiegg fra90-100% hver gang.

Ps! Den ene gangen jeg brukte varmekolbe mistet jeg alle eggene....
Jeg har ikke noen kar de får være i fred i.. Leksgruppen går i 375 liter sammen med discus og kloreker! Kanskje om jeg flytter hele gruppen til min nå tomme 128 liter og plukker egg og legger i en hov. Sterbai'ene spiser vel sine egne egg?

Jeg har også en 63 liter som de kan være i, men der går blå reker og endlers. Pluss en haug med ancistrust yngler. Skal ikke være lett. Jeg kan kanskje plukke egg og legge i en hov oppi dette karet?

Tro det eller ei jeg har bare 2 som jeg er sikker på at er ho'er.. resten er jevne i størrelse. Er ikke noe flink til å se forskjellen på dem. Bare når de legger egg hehehe.
Mine spiser ikke egne egg, men det kan sikkert variere fra gruppe til gruppe. Å legge eggene i hov kan være en god ide. Du kan ikke ta ut ancistrusene og hive eggene ned i det karet? Eggene får være i fred fra både guppy og reker. Jeg har reker og guppyer i nettopp mine klekkekar.
Skal prøve å hive ancistruser over i ett annet kar. Og cory eggene i 63 liter. Blir gøy å se om det hjelper
Håper det, og lykke til! Putt gjerne en dott javamose i karet og hiv eggene ned i den.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap