Coryer og innvendig filter

Kan noen forklare meg hvorfor de innvendige filtrene jeg har i coryakvariene mine går tett? Det er kun her det skjer, og her skjer det ofte. Jeg begriper ikke hva det er med coryhold som gjør dette, men det er altså stor forskjell på filtrene som står i corykar og f.eks. kulefiskkar (enda kulefisker griser noe veldig). Den eneste forskjellen jeg kan tenke på, er at det er temperaturforskjell. Men for å være ærlig: jeg ville tro at lavere temperatur ville gi mindre fare for at filteret går tett, enn høyere temperatur (som kulefiskene har).
Lurer på det samme selv, bortsett fra at jeg opplever dette i et L malle karr-innvendig pumpe går mye fortere tett, enn tilsvarende pumpe i et annet karr(med andre fisker).

Så har noen en forklaring til dyrehagen, og evt. meg??
Dette er tydeligvis ikke noe som så veldig mange har erfaring med, så jeg kan komme med min egen teori: fôret. Særlig siden noen andre har opplevd dette med sugemaller. Kan det være fôringen med malletabletter som gjør at filterne går tett? For jeg sliter også litt i akvariene der jeg har sugemaller. Men der har jeg ikke samme type filtrering. I det ene har jeg et juwel-filter, og der er det rista foran rotoren som går tett hele tiden. I det andre akvariet har jeg et utvendig filter, og det ser ut til å også snart trenge en opprensking.

Er det noen andre som har erfaring med at mye fôring med tablettfôr gjør at innvendige filtre går tett?
Jeg har jo så mye Corydoras, jeg, at jeg "ser ikke skogen for bare trær"
Så jeg kan dessverre ikke si noe, om filterne går fortere tett i kar med og uten Corydoras siden jeg har dem overalt

Men en mulig forklaring ved dette, er jo at Corydoras hele tiden roter i bunnlaget og med det virvler opp "støv" og slam som normalt kanskje ville fått ligget i ro der. Dette slammet blir jo da fortere sugd opp av filteret, med det resultat av at slammet tetter porene i filtermaterialet kjappere?
En kulefisk griser kanskje når den spiser, men den roter ikke i bunnlaget døgnet rundt ?
Det kan være noe der, Mona. Sugemaller roter jo gjerne litt rundt i bunnlaget også. I mallekaret mitt kan jeg forresten se at det fyker rundt partikler hele tiden. Sugemaller greier jo også å dytte ut av seg det utroligste i den andre enden også, så det kan være noe av grunnen til at Ken også opplever dette i mallekar. Men akkurat det er ikke det samme problemet med coryer, da.
Opplever dette selv i et kar, 105 L med 5 barbatuser. Har en innvendig fluval 3 m/blåfilter og den blir fort tett. Barbatusene er jo store, og med biltema sand virvler nok sanda mye slik at mat og avfallstoffer kommer i pumpa. Så må nok bare bli vant til å rense pumpene i cory kar litt oftere enn i andre kar
Jeg faller tilbake til min teori om at det er fôret som er problemet. Jeg fôret nettopp med malletabletter (en blanding av flere typer), og i pestkaret svever det massevis av partikler rundt akkurat nå (hver gang mallene rører på seg, virvles det opp). I 130-literen ble vannet uklart etter fôring. Jeg tror det ganske enkelt er konsistensen malletabletter har, som gjør at det ramler fra hverandre og gir masse partikler, som virvles opp av maller og coryer.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap