Kan en blande flere typer corydoras i en gruppe?

kan flere typer corydoraser lage en stim? altså kan man ha 3 av en type å to av av en annen og 1 av en??
Plussmedlem
Nei, du må ha flere av samme type. 6 eller flere er bra
du bør helst holde deg til en type...
grimshikina
kan flere typer corydoraser lage en stim? altså kan man ha 3 av en type å to av av en annen og 1 av en??


Det blir slett ikke det samme. Ikke for Corydorasene.
Mange akvarister vil nok nå hevde at "jamen mine holder sammen og jeg har bare to eller en av hver!"..

Javisst, de vil nok holde sammen med andre arter, ettersom de ikke har noe annet valg. De er innesperret i en glasskasse, og det er enten det, eller å leve et liv i fullstendig ensomhet.
Så de velger selvsagt å slutte seg til de fiskene de synes ligner mest på dem selv; andre Corydoras.

Men aller, aller best har de det om de får selskap av sine egne. Corydorasene VET forskjellen og vet godt hvem som er hvem og at de tilhører en bestemt gruppe. De trives altså best om man holder dem minst 5-6 stk sammen, alle av samme art, og gjerne flere også om man har plass.
Da koser de seg og trives skikkelig

Og det vil vel alle at fiskene skal gjøre?
Ikke for å kuppe tråden her, men har noe av det samme spørsmålet.

Mona eller andre som vet :

Kan man ha to store (10+) grupper av coryer i et kar på 375 l eller har ikke liter noe betydning ?? Hvis man lager skille midt i karet ??

Linka

Linka
Kan man ha to store (10+) grupper av coryer i et kar på 375 l eller har ikke liter noe betydning ?? Hvis man lager skille midt i karet ??


Du mener altså to arter, der du har minst 10 av hver art? Det går aldeles strålende, det Corydoras trenger ikke noen deling eller skille i karet, de finnes ikke territoriale i det hele tatt. De beveger seg overalt. De finner selv frem til sine egne artsfrender og holder sammen når de vil. Noen ganger blander gruppene seg litt, og så deler de seg igjen. Men som oftest vil man gjerne se de av samme art ligge og slappe av i sin egen gruppe, løselig samlet.

Så lenge Coryene har nok av artsfrender av sin egen art å slå seg sammen med, kan man godt ha flere arter i samme kar. Det er bare å sørge for at man har nok av hver art

I en 375 liter ville jeg nok pøsa på med mange Corydoras, gitt
(minst 30 eller 40)
mona o
I en 375 liter ville jeg nok pøsa på med mange Corydoras, gitt:-) (minst 30 eller 40)


Har litt lyst til å lage et kar med coryer som hovedfisk. Bør jeg holde meg til 2 sorter cory eller kan jeg ha 3 sorter *10+ individer ?

Og er det mulighet for annen fisk fra samme biotop i karet ?

Bare lurer..

Mvh Linka
ok takker for svar jeg har fire corydoras t(de ligner veldig på julii men har striper på hodet i steden. vor mange kan jeg ha i 110 liter? karet er mer langt enn høyt
Plussmedlem
Du kan sikkert ha tolv. (Selvfølgelig avhengig av hvor mange fisk du har ellers i karet.) Kanskje du har c. trilineatus? Forslag: Kjøp to til av denne, og seks av en annen type. Utrolig mange fine å velge mellom
ok ja det er de jeg har da skal jeg gjøre det når lommeboken tillater det=) har ikke så mye fisk egentlig har ca 25 neon tetra 7 mollyr 2 ancistrus og de 4 coryene.liker de som heter c.agz noe i den duren der...(vanskelige navn for en som ikke vet så godt da
Plussmedlem
Corydoras Agassizii? Aquamanias har de til kr 49,-...Ikke såååå langt fra Hamar til Kløfta...
ja nettop de er fine hehe hmm er et lite stykke da her i byen koster de 80,- 6 slike å 6 de som ligner på julii. funker det eller i 110 l?
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap