Er dette Cory-egg?

Inaktiv bruker
Plutselig i dag fikk jeg se noe som satt på glasset i Corydoras-karet og på javamosen. EGG tenkte jeg med en gang! Kan det stemme? Det eneste som går sammen med Coryene er 4 stk eplesnegler, men de legger vel eggene sine over vann og i en skikkelig klase?
Gratulerer med Corydoras egg=)
Coryer legger gjerne eggene sine høyt i karet på glatte flater slik som på glasset. De liker også et det er litt sirkulasjon i vannet der eggene legges.
Inaktiv bruker
Næh, så stilig da! Hva gjør jeg nå? Bare la de være i fred?
Nå er ikke jeg noen cory ekspert, men så lenge det ikke er andre rovfisk i karet så er nok det det lureste.
Eplesnegler elsker fiskeegg, så det lureste er nok å fjerne sneglene til eggene har klekket. Det er en viss fare for at de voksne Corydorasene tar dem også, i løpet av natten kan de bli borte.
Noen ganger lar de eggene være i fred, andre ganger spiser de rubb og stubb. De nyklekte ynglene er dessverre heller ikke trygge, og særlig den første uken er de svært sårbare og står i fare for å bli spist.

Da mine C140 la minst 200 egg i sommer, var jeg syk og måtte la eggene være der de var. De voksne rørte ikke eggene, så de hang der til de klekket... men yngelen ble spist. Alle sammen. Ikke en eneste en overlevde i karet med de voksne.

Andre ganger kan det gå bra, men det er som sagt litt russisk rullett, det der.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap