Corydoras fargeskifte

Hei jeg har en hvit pansermaller (trøderbart) og i dag oppdaget vi at den hadde skiftet farge på halen fra hvit til mørk rosa over natten og lurer på hva som skjer. Har ikke noe bilde .
Mhv Torill
cordy
Hei min pansermalle er fortsatt rød /rosa på halepartiet og den har mistet nedre del av halefinnen . Er det noen som har en anelse hva det er ? I tillegg er den veldig tungpustet . Er litt bekymret .
Når pansermaller får rødlige eller rosa flekker, så mistenker jeg straks en bakterieinfeksjon. Dette går nok ikke vekk av seg selv, så den trenger en kur med antibakteriell medisin. For eksempel Esha-2000.
cordy
Ok takk for svar skal jeg ta den over i et mindre kar mens jeg gir den medisin eller skal jeg medisinere hele hurven .
Jeg tror det holder å medisinere bare pansermallen. Det er vanligvis slik at sykdommer smitter til hele karet, men bakterielle infeksjoner hos Corydoras rammer stort sett bare pansermallene... fiskene som svømmer rundt i høyere vannlag affekteres ikke. Grunnen til at pansermaller i blant kan være sårbare for bakterielle infeksjoner, er sannsynligvis at de lever hele sitt liv rotende rundt i et svært bakteriefyllt bunnlag. De ligger på det, de roter i det. Og i blant kan det oppstå usunne bakterier i bunnlaget, helt uten videre, og da kan det påføre pansermallene en bakterieinfeksjon.

Utifra hva jeg har lest, er det en almenn oppfatning ute og går at det er gjerne grusbunnlag som forårsaker dette, fordi det havner så utrolig mye skitt nedimellom gruskornene som blir liggende der og råtne. Gruskorn er såpass grove at det er mye rart som får plass langt nede mellom gruskornene og blir liggende der.... Uansett hvor godt man slamsuger, vil man aldri kunne rengjøre bunnen ordentlig og det kan dannes farlige "områder".

sandbunn havner møkka oppså sanden, og enten fjernes den ved vannbytter eller blåser avgårde oppå sanden til den suges opp av filteret.

Til Mona
Tusen takk for ditt svar , du er vel den rette til å svare på slike ting så får vi håpe at jeg klarer å redde den koselige karen . P.s Kan dette smitte over til de andre pansermallene mine .mhv Torill
Hei
Min cordy døde desverre i dagtidlig han orket ikke mer men jeg fortsetter medisineringen med Exit 2000 fortsatt, håper det er rett at en skal ta kuren ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap