Vannbytte: Hva tåler Corydoras egg og yngel

Etter vellykket oppdrett av Corydoras paleatus etter "naturmetoden" (foreldrene går i oppdrettskaret) har jeg nå en del yngel som er 1 - 2 mnd gamle.
Jeg gjør nå et forsøk på det samme med mine C. trilineatus og eggleggingen er igang (triggeren ser ut til å være den samme; god fóring med røde mygglarver og vannbytte med kjølig vann).
Eggene til C. trilineatus er mindre enn hos C. paleatus og jeg opplever at de mugner lettere (var ikke noe problem med C. paleatus). Dette betyr hyppigere vannbytte, men samtidig er vel yngelen mindre og mere sårbar for temperatursvingninger.
Hvordan kan jeg stimulere foreldrene til fortsatt egglegging, men samtidig være skånsom mot yngelen ?
FEW
Hvordan kan jeg stimulere foreldrene til fortsatt egglegging, men samtidig være skånsom mot yngelen ?


Skille dem

Corydoras-yngel, spesielt når de er svært små, er veldig skjøre overfor endringer i temperatur. Så lite som 2°C kan sende dem inn i sjokk og drepe dem. Dessverre. Men det er jo ikke noe ukjent fenomen at små malle-yngel generelt er sarte overfor endringer i vannet, både temperatur og vannverdier ellers.

Alternativet du har, er vel i grunnen å enten plukke ut eggene og klekke dem separat annetsteds, eller å ta ut de voksne (og sette dem i et annet kar) og la eggene være igjen og klekke der de er.
Tilfeldig bekjentskap
© Gro Solvang
Reklame for plussmedlemskap