Corydoras brevirostris?

Var på Bømlo i dag og besøkte "bømlingene" på Gilje Veldig hyggelig! Der hadde Eddie noen flotte coryer i discuskaret i butikken som jeg mener hun sa var Corydoras brevirostris. Nå ble jeg usikker da jeg så bildene til JJ i basen. Er det Corydoras brevirostris jeg har fotografert på Bømlo?
Gjør oppmerksom på denne igjen....
Jeg tror ikke det. Den har for store og litt for ujevne prikker, og nesen er litt for spiss. C. brevirostris har buttere nese og mindre (i str) prikker.

Se dette bildet på Planetcatfish for å sammenligne, se spesielt på snutepartiet.
Den du har bilde av her, har en snuteform som minner mer om det
f.eks. C. delphax har.

All said and done... Corydoras som faller inn under den gruppen der (C. Schwartzi og alle som ligner) er et sammensurium av arter jeg ikke ser forskjell på, og selv ekspertene sliter i blant med å plassere dem riktig. De er veldig like, mange av dem...
C. brevirostris er det ikke, etter min mening, da det svarte går helt ut i ryggfinnen og den ikke er svart under øyet.
C. delphax kan være et tips. C87, likeså. Det er så mange arter som ser nesten likedanne ut, så eg synes det er vanskelig å være helt sikker. Det er jo også individuelle forskjeller innen samme art.

Edit: Der var Mona først, ja
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Widente
Reklame for plussmedlemskap