Enda et cory spørsmål - nå ang. lek

Ikke det at jeg har noen forhåpninger at de skal begynne å leke i første uka si i karet - men jeg er nå litt nyskjerrig "læll"
Har søkt litt på forumet for å finne informasjon hvordan jeg kan se at dem er i lek - har funnet ut at de inntar en såkalt T-positur, der hannen befrukter hunnen. Spørsmålet blir; hvordan oppfører de seg i forkant av dette, kan jeg evt. se at noe er på gang en tid i forveien?
Håper noen kan svare
Det er ikke umulig at du kan få lek ganske kjapt. Flytting av coryer er en av måten å trigge dem på I forkant av lek, vil du se at aktivitetsnivået øker en del i akvariet. Særlig hannene suser rundt (enkelte ser ut som om de går på speed...) og beføler damene med bartene sine. De forsøker gjerne å tilby sine tjenester, ved å legge seg foran damene også. Men om de begynner å oppføre seg slik, betyr det ikke at det nødvendigvis følger lek like etterpå. De kan holde på sånn en god stund før det skjer noe spennende. Det økte aktivitetsnivået er såpass lett å se, at du vil skjønne at noe er på gang. De er søte når de holder på sånn! Jeg har forøvrig hatt en gjeng med coryer som har holdt på med nesten-lek en del i høst, men de greier aldri å komme noe særlig lengre. Mens sterbaiene mine faktisk greide å ta meg fullstendig på senga. De viste nemlig lite tegn på at noe var i ferd med å skje, i motsetning til hvordan det har vært tidligere. Men det siste kan komme av at jeg ikke har vært altfor mye hjemme i høst, og dermed ikke har fått med meg opptakten til moroa.
Tilfeldig bekjentskap
© Cichlide Centret
Reklame for plussmedlemskap