C. aeneus har mistet fargen!

I dag oppdaget jeg at den ene metallpansermallen min (en av syv) har blitt skikkelig blek! Hva kan ha skjedd??? Den ser nesten gjennomsiktig ut! Og nå er jeg skikkelig bekymret! Noen som vet?
Du bør sjekke vannverdiene. Hvis noe ikke stemmer, ser gjerne pansermallene litt tufse ut i fargen og de blir gjerne litt inaktive. Dvs de ligger mer i ro enn normalt.
Understreker at det behøver ikke nødvendigvis være noe galt, om bare en fisk er blek, men uansett skader det ikke med et vannbytte. Om ikke annet, så kjøper du deg litt mere tid ved hjelp av et vannbytte, slik at du får tid til å finne ut hva som er galt.

Ser du ingenting annet på noen av de andre fiskene? Ingenting? Ingen som henger litt vel mye rundt i overflaten, eller er mindre aktive enn før? Søker til bortgjemte plasser i karet og står og sturer? Dårlig matlyst?
Har du kjøpt noen nye fisk de siste ukene?

Hvis noe ser ut til å ikke stemme, sjekker jeg alltid ph først. Noen av mine corydoras (pansermaller) viser at ph har sunket eller steget ved å bli litt bleke om nebbet. Jeg bruker mye røtter i mine kar, og noen av disse røttene (men ikke alle) kan ha ganske sterk ph-senkende effekt. Et vannbytte (etter å ha kontrollert ph) der jeg eventuelt korrigerer ph-verdien gjør ofte susen. En spesiell art jeg har, har svart maske over øynene. Om ph er for høy, blir denne masken grålig. En annen art legger seg mer i ro og rører ikke så livlig på seg som vanlig, dersom ph er for lav. Slikt lærer man seg å kjenne igjen etterhvert, man vet hvordan de ulike artene reagerer på det ene og det andre, og vet da hva som er galt ved å bare kaste et blikk på fiskene.

Så først; sjekk vannverdiene (ph og nitritt) og skift 30% av vannet. Dette pleier ofte å piffe opp tingene.
Tusen takk for svar Mona!

Det er bare denne ene som er blitt blek, og som er mer rolig enn de andre... Lå mye stille i det ene hjørnet i akvariet i går. De andre virrer rundt som alltid!!! Den bleke har også litt taggete finner, mistenker at den kanskje har blitt jaget litt av en lettere terretoriell palettciklide som trolig blir far denne uka. Men alle blir jo jaget rundt av ham! Så jeg vet ikke... De andre har ikke like taggete rygg og halefinne heller.

Når det gjelder å henge i overflaten så gjør alle det i ny og ne... De er over alt i karet til en hver tid. Virrer virkelig hele dagen, og er rolige det jeg ser når det er mørkt i karet.

Når det gjelder vannverdiene sjekket jeg de i helgen, og skiftet da også 30% av vannet. Så tror det skal være i orden. Har hatt ca samme pH hele tiden.

Prøvde å se om det var et belegg på den bleke, men klarer ikke si noe for sikkert her. Er første gang jeg har cory, og kan derfor lite om de! Men de er som du skrev i en artikkel, skikkelig sjarmører! Sikkert derfor jeg endte med 7stk med en gang...
Sjekket vannverdiene igjen i dag for sikkerhetsskyld ved bruk av tetra test strips. Fikk da følgende:

Nitrat: ca 10
Nitritt: 0
GH: ca 5
KH: ca 5
pH: ca 7.2

Er dette greie verdier? Har tidligere ikke hatt nitrat... Den har vært på 0 hver gang jeg har sjekket med strips.

Stakkaren ligger helt stille i det ene hjørnet fortsatt... De andre er ofte bortom, men er allikevel like aktive som ellers.

Hva kan jeg gjøre for stakkaren?

Kan det være de andre fiskene? Er sammensetningen av fisk i akvariet mitt dumt?
Stripsene er helt ubrukelig, da de ikke er nøyaktige i det hele tatt. Hvis du skal ha en ordentlig vanntest, må du nok kjøpe dråpetester.
Bleikingen ligger forresten og puster og peser... Har sitti og stirret på coryene en stund nå, og de har alle blitt roligere og er ofte innom han/hun stakkaren som ligger der og ser ut til å kjempe for livet...
Tilfeldig bekjentskap
© Ellisiv Huseklepp
Reklame for plussmedlemskap