Ønsker tips til corykaret :)

Skal sette inn 10 C.Metae i et 85 liters kar. Har fått med meg at mona o har en del reker sammen med coryene. Men jeg kunne tenke meg noen "vaktmestere" - hva er fornuftig? Ikke noen i det hele tatt? Eller kan jeg sette inn eks. Ottoer, ancistruser etc.?
Hvorfor jeg spør er at jeg håper at jeg skal klare å få lek på disse 10 Metaene etter hvert, og vil ikke evt. ødelegge dette med å sette inn fisk som kan spolere dette
Lurer på akkurat det samme. Har 1 ancistrus i akvariet nå, og vurderer 4 otto, vil dette gjøre det vanskeligere og drette coryene?
Jervel
Skal sette inn 10 C.Metae i et 85 liters kar. Har fått med meg at mona o har en del reker sammen med coryene. Men jeg kunne tenke meg noen "vaktmestere" - hva er fornuftig? Ikke noen i det hele tatt? Eller kan jeg sette inn eks. Ottoer, ancistruser etc.? Hvorfor jeg spør er at jeg håper at jeg skal klare å få lek på disse 10 Metaene etter hvert, og vil ikke evt. ødelegge dette med å sette inn fisk som kan spolere dette

Det vil muligens virke littegranne avskrekkende for Coryene å ha Ancistrus i karet. Corydoras er absolutt lettest å få i lek om de er alene, det er ingen tvil om den saken, selv om de selvsagt kan finne på å leke og legge egg ellers også.

Ancistrus og Corydoras liker ofte de samme gjemmestedene under trerøtter o.l., og det er som oftest Ancistrusen som vinner ved å jage ut Coryene. Ancistrus er dessuten glupske egg-etere, så om Coryene legger egg om natten er de nok borte til morgenen før du rekker å se dem en gang...

Spørsmålet er hva du trenger "vaktmestere" til? Har du algeproblemer i det karet det gjelder? Hvis ikke algeplagen er stor, kan rekene ta jobben. Evt korte inn på antall timer med lys pr dag en periode vil avhjelpe situasjonen, og gi null plantenæring. Jeg har ikke andre vaktmestere enn reker, og hvis formålet er å få Coryene i lek; dropp andre fisk

Mine C. metae leker hver uke ved ph mellom 6.3 - 6.6. Mitt kranvann har den typisk norske lave gh og kh, og jeg trikser ikke med de verdiene (de skal være lave for Corydoras).

Utkikkspost
[External Image]

Min skatt
[External Image]

En liten C. metae som har vokst opp i mosen blant de voksne
[External Image]
Tusen takk for svar mona, ikke rart man får lyst på flere coryer når man ser på bildene dine
Da var det nok som det jeg tenkte at disse bør gå i karet for seg selv.

Neida ikke noe alger i karet, er bare 2 dager siden jeg kjørte det i gang. Tenkte jeg skulle ta litt filterguffe fra et av de andre karene om en ukes tid for å korte ned på innkjøringstida.
Men reker og cory går da greit så kan nok hende at det blir en blanding der
Corykar
har hat albino cory i samme kar som lekspar ancistrus. eggene ble spist med en gang. sammen med snegler samme der. har nå noen ancistrus yngel ca 2-3 cm de spiser også opp eggene. sammen med reker har både gode og dårlig erfaring. men reke yngel er jo mat det også.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeanette Tufte
Reklame for plussmedlemskap