Tjukkas?

Hei!

Jeg lurer egentlig bare på om denne karen bare er storvokst eller om det er noe som feiler den.
Den spiser godt(tenk det..), og virker som om den trives.
Håper det ikke er noe alvorlig. Jeg har hatt denne i over ett år nå og ser helst at jeg får beholde den en stund til.
ser da ut som den har en voldsomt diger svulst.
stakkars liten
Ser ut som bukspreng/bukvattasott for meg. Ikke mye å gjøre med det desverre... Hvis flere fisker begynner å få utspilt buk kan det være at du har fått bendelmark i karet, men så lenge den spiser ville jeg bare latt den være. Hvis den bli apatisk og slutter å spise er den nok mest humant å ta livet av den.
Fisken er svært aktiv og ser ikke ut til å ha noen problemer.
Hva er kuren hvis det er bendelmark?
Praziquantell eller benzokain ville jeg tro skulle ta knekken på det, men hvor du skal få fatt i dem er jeg ikke helt sikker på... Tror jeg leste at mona o har behandlet mot bendelmark før, kanskje du kan spørre henne.
Jeg har hørt et esha 2000 virker mot bukvannsott, er det noen som vet om det er tilfelle?
Og hvordan reagerer evt. snegler og reker og krabber på et slikt middel?
eSHa 2000 er veldig skånsom, men jeg vet ikke om reker og krabber, men mot filterbakterier og snegler er det ikke noe problem.
Jeg kan ikke skrive under på at Esha 2000 og snegler går greit, så det er best å være forsiktig.

Jeg synes forresten dette ligner veldig på den stakkars sterbaien til Elin.
Dyrehagen
Jeg synes forresten dette ligner veldig på den stakkars [URLBLOCK1].
Helt enig
Ja, de bildene ser nøyaktig ut som Elins problem. Husker at hun også hadde grus i akvariet der dette oppstod. Jeg tror det er et slags bakterielt problem som oppstår for Corydoras, ettersom grus kan skjule veldig mye lumske bakterier dypt nede mellom gruskornene. Siden Corydoras lever hele sitt liv rotende rundt i bunnlaget, er det ofte de som rammes av sykdom når slikt oppstår i et bunnlag.

Jeg husker ikke hvordan det gikk med Elins Coryer som fikk det samme, men jeg ser noen linket til tråden hennes. Les den og se hva hun gjorde og hva som skjedde med fiskene.

Bukvannssott vil se helt annerledes ut på en Corydoras ifht andre fisk, fordi Corydoras ikke har skjell, men solide benplater på kroppen. Væske i buken har da bare en vei å gå; nedover og ut, ettersom magen og undersiden av buken er myk, og uten disse benplatene som kroppssidene har.
Enig med deg Mona, fisken ser akkurat ut som Elin sin syke fisk. Den er uansett avlivet nå. Jeg tok også å utførte en liten obduksjon etter å ha avlivet fisken. Den så akkurat lik ut inni også. Kun blankt vann og lite annet. Det rare var at fisken oppførte seg akkurat som vanlig og spiste som vanlig. I etterkant har jeg også måttet avlive en sterbai som led av samme sykdom.

I den lokale dyresjappa fikk jeg beskjed om at bukvannsott ikke smitter mellom individer, men at det oppstår ved at de får i seg bakterier eller virus ifra bunnlaget. Er det noen som kan bekrefte dette?
De mente at medisinering ikke ville ha noen særlig effekt.
Foruten de to som er avlivet er det ingen andre som har symptomer.

Håper at ingen flere får dette. Å avlive coryer er noe dritt...
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap