Så mange vakre, hvilken sort skal jeg velge?

Har hatt Corydoras før, for mange år siden, da hadde jeg kun albinoer, og syns de var grusomt kjedelig (dette var vel som å banne i kirka.. .
Jeg har et akvarie stående her, har 2 Ancicstrus oppi der, den ordinære oppdrettsvarianten. Noen reker, (kjøpte 10, men vet at noen er oppspist..), og en stim med sort tetra (som spiste de minste rekene). Å ja, og et dvergguramipar.

Har svært lyst på Corydoras oppi der, regner med det blir i løpet av Februar.
Men ; Hvilken sort vil dere anbefale?

Jeg har lest og lest, studert bilder osv.. Men er enda i tvil.

1. Jeg vil ikke at de skal være sky.
2. Jeg vil gjerne at de kan være lette å få til å "leke" i dette karret.
3. Jeg har forstått at det skal være en del av dem, men hvor mange, holder det med 10 stk, eller blir karret for lite?
4. Sist men ikke minst, går de sammen med de andre sortene i dette akvariet?

Jeg kan fint selge stimen med sort tetra, eventuelt heller selge levendeføderne jeg har i et annet karr og flytte over.. Vil gjerne ha Corydoras!!

Blir det for fullt på bunnen?
Plussmedlem
Ja, tetraen må vekk skal det bli yngel på deg

Du nevner dette karet ditt, men jeg kan ikke se at du skriver størrelsen. Om det blir fullt? Ikke godt å si
Mulig guramien må finne et annet hjem også hvis karet er lite. De kan lett forstyrre Corydoras "lek". Og de vil sannsynligvis spise eggene også...
60 liter? 6 - 10 stk burde være nok til å få lek. Om det er lett...Tja, bare å være heldig med individene det Regner med at du leser deg "opp" på vannverdier etc.
Av de corydorasene jeg har, så er sterbai, adolfoi og sp. black de som er minst sky.
Sterbaien legger egg, men den går i et selskapskar med andre Sør-Amerikanske fisk så eggene forsvinner naturligvis.
Oj, så klart.. Det er 106 liter.
Da tror jeg kanskje at vi har bestemt oss for Sterbai, om ingen andre har noen glupe forslag?

Må jeg også flytte Guramiparet, de er jo så fredelige av seg, og akvariet er jo ikke så bittebittelite...??

Og, blir det for fullt på bunnen med si 10-15 Corydoras, 2 Ancictrus og rekene?
Rekene ser jeg jo nesten aldri selv, burde kanskje øke bestanden der, om de ikke gjør det selv da?

Får legge ut en selge/bytte annonse når det gjelder tetraene da..
Plussmedlem
Du kan fint ha 15 - 20 stk cory.
Så er spørsmålet om du vil være sikker på å få egg og yngel som overlever.
Da kan du egentlig ikke ha så mange andre fisker i karet.
Noen små tetra'er som dette
og
kan gå. Har ikke sett de spise cory-egg, men kan ta en liten yngel på vei ut fra egget.
Men en del eikeløv, røtter o.l. vil jo selvfølgelig hjelpe. Antar at du kommer til å la eventuelle egg bli værende her og ikke ta dem ut i et yngelkar.
Ja, jeg lar dem nok være i akvariet til de er klekket hvertfall. Har en del yngelkar stående også, så kanskje jeg sikrer noen av dem på den måten, men det får jeg se ann når den tid kommer!

Disse sorte tetraene er noen glupske herskere, og har tenkt en stund på å bytte dem ut, litt lyst til å bytte ut noen Guppy og Molly også, men disse går i et annet akvarie, så de er ikke noe stress i denne sammenheng. (Også er det så gøy for ungene å fore opp yngel og følge med på veksten..).

Da skal jeg på fisketur når Februar kommer da.

Muligens noen som vet hvor i Trondheim de bruker å ha Sterbai inne? Så slipper jeg å ta bomtur. (Jada, kan ringe dem! .

Og jeg antar du fremdeles står på at Guramiene bør flyttes?? Eller skal jeg se det ann?
Tror jeg såg sterbai både på dyrenes verden og tam sist jeg var der. Men det er vel tryggest og ringe
Plussmedlem
Jeg står ikke på noen bastante meninger, jeg
Bare la de bli værende, og se det an.
Jeg skjønner at du er glad i guramiene Det er det viktigste. Så da bør de få bli.
Ja, de er så flotte. Kan sitte og studere Guramidamen i lange stunder!! For en feminin fisk!

Takk for svar, da blir det Corydoras jakt på meg om en liten stund da!

Bare å poste her om noen kommer over noen Sterbai privat i Sør-Trøndelag!
Har lest om Sterbai i hele dag, og nå har jeg også gjort klart akvariet til at de skal komme. Håper virkelig at noen av butikken i Trondheim har dem inne, og at de ikke koster skjorta, kaldt å gå naken denne tiden på året!

I karet de skal i går det nå 3 ancictrus, og ca. 7 reker.
Er blåsesand oppi der.

Jaja, dette var OT, men jeg gleder meg såååå!!
Plussmedlem
Ja, det er en fin Corydoras. Vi har 20 stk. Noen store XL viltfangede og andre mindre av dansk og norsk oppdrett.

Sterbai er mine yndlinger.
Og adolfoi.. jeg liker de med litt farge på. Og ingen av disse oppfatter jeg som spesielt sky, men heller ikke for aktive.
Helt perfekte

Mener det ligger en flott artikkel fra Mona O ang oppdrett av adolfoi i artikkelbasen. Og samme regler kan sikkert bruker for alle coryer.
MC Darup
Sterbai er mine yndlinger.

Og dette er sannsynligvis dronningmoren til en del av dine Sterbai
Jeg har forresten 3 nye småtasser etter henne nå, yngel som gjemte seg under eikeløvet og vokste opp på egenhånd.

[External Image]

De bør egentlig være sammen med søskene sine.

Ojojoj, de er skjønne!!
Har ikke helt bestemt meg for hvor eller når jeg skal kjøpe dem.
Håper jo på en gruppe på minst 15, så jeg håper å finne noen som ikke er så stive i pris.
Drømte om dem i natt!

Vurderer å gi bort mine Guppy og Molly også, for det hadde vært gøy med et rent artskar for Dvergguramiene mine!

Om jeg har Ancictruser, Coryer og reker i samme kar, blir det et artskar?

Guramier og Ancictruser blir vel det?

Et artskar er et kar med en art
Joda, jeg er ikke dum.. (Bare litt...)
Men, når vi skal lagre akvariene i profilen så står det på artskar ; Ok, har lest der for en stund siden og husket heeelt feil! Var så sikker på at jeg har lest et sted at et artskar skal kun ha 1 sort, men kunne ha 2... Skjønner ikke hvor jeg har lest det hen? For lest det har jeg!

Også kan det være at hodet mitt bare har røret noe fryktelig..
Litt enig med deg og litt uenig
Jeg ville nok skrevet at det var et artskar om det var en fiskeart og en rekeart, men skal man være HELT korrekt, så er det EN art i et artskar.
Hehe, ja.. Jeg er nok mest uenig med meg selv. Heldigvis ikke påstått at det var verken det ene eller andre.
Luksusproblem..
Nå har jeg et luksusproblem.. Svogeren min skulle ordne fisk til meg, coryer i hovedsak, men han skal visst ordne en leksgruppe av Ancistrus også! (Investerer veldig snart i flere karr jeg altså.. )

Luksusproblemet er ; Jeg har bestemt meg for at jeg vil ha Sterbai, det kunne han fikse til meg, og han har til meg nå ; aenues, aeneus albino og paleatus..

Da tenker jeg litt slik ; hva om jeg deler opp litt, Si 15 Sterbai, og 10 Aeneus/Aeneus albino.

Noen tanker??

Kan godt kun ha Sterbai, men om de går med Aeneus??
Og hva med paleatusene? Hmmmm..
Tilfeldig bekjentskap
© Ann Marit Handal
Reklame for plussmedlemskap