Uten barter.


Har 2 stk. goldstripe. Har oppdaga at den eine ikkje har barta.
Den har ikkje sår. Trur den må ha vore slik da eg kjøpte den, for dei hadde grov grus. Har berre ikkje sett det før igår. Her har dei sand. Dette er et par for dei har lagt masse egg siste døgn etter dei blei flytta over i 120l.
Den uten barter er mykje mindre. Syntes dei var nesten like store da eg kjøpte dei. Blir det problem å finne mat uten barter?? Kan dette vere medfødt skavank?
bartene vokser ut igjen vist den får gode forhold,slik som sand og god vann kvalitet. tror neppe dette er en med født defekt=)
donna
Har 2 stk. goldstripe. Har oppdaga at den eine ikkje har barta. Den har ikkje sår. Trur den må ha vore slik da eg kjøpte den, for dei hadde grov grus. Har berre ikkje sett det før igår. Her har dei sand. Dette er et par for dei har lagt masse egg siste døgn etter dei blei flytta over i 120l. Den uten barter er mykje mindre. Syntes dei var nesten like store da eg kjøpte dei. Blir det problem å finne mat uten barter?? Kan dette vere medfødt skavank?


Det er tvilsomt medfødt. Kommer nok av grus eller sand med skarpe kanter i bunnlaget. Corydoras' barter ødelegges fort (slites ned) av bunnsubstrat med skarpe kanter. Til og med sand med skarpe kanter kan være med å ødelegge bartene. Det beste er godt avrundet sand (blåsesand f.eks) eller elvegrus.
Den grusen som er på bildet, så vidt jeg kan ser, er ikke veldig avrundet

Det beste er at de vokser ut igjen hvis de får riktig bunnsubstrat. Kan være de vil ha problemer med å finne maten og derfor ikke vokser like fort som de med uskadete barter

http://akvaforum.no/text.cfm?id=1887
Her er oversikt over forskjellige typer sand og grus. Ser du på nest nederste bilde, så ser du hvorfor veldig mange foretrekker biltema sin blåsesand i cory-kar. Engelsk elvegrus har jeg selv prøvd men de foretrekker uten tvil biltemasanden hvis de får velge... Hadde delt bunnen med elvegrus på ene siden og biltemasand på andre siden... Gjett hvor coryene befant seg? ..ikke i elvegrusen...

-christian-
Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap