Aeneusene mine har lagt egg!

Jeg vet det er mange tråder om dette, men, jeg ble så hoppende, jublende glad!!

Jeg fikk sett på hele leikingen, de holder forresten på enda. Og jeg har fått flyttet over 30/40 egg til klekkeriet mitt. Der er de nå klistret på glasset, tempen på vannet er rundt 24 grader, men kommer nok til å gå ned siden jeg ikke har noen varmekolbe oppi der. Det burde jeg sikkert skaffe nå...

Dette var en veldig gledelig overraskelse for meg, er jo ikke mange dagene siden jeg kjøpte dem, og trodde langt ifra at de var kjønnsmodne, og jeg har jo kun 3 av dem, for jeg tok kun de største, så dette er morsomt!!

Har lest til øynene har blødd om oppdrett av Coryer, men nå skal jeg jammen ta å lese alt om igjen!

Og nå har de jammen lagt 10 egg til.

Jeg klarte å skvise noen da jeg flyttet de andre i stad, håper ikke det år utover den klasen som nå er i klekkeriet mitt, og jeg håper jeg får ut de andre uten noen større problemer. Jeg skrapte dem av, men skal vel egentlig rulle dem, hmm. :lese lese:
Plussmedlem
Moro med corydoras egg

Smaker visstnok godt også... Mens jeg sitter her i stua nå så leker C. sterbaiene mine opp og ned på frontglasset.
Skulle tro at discusen og kardinalene var med på leken også, men jeg ser jo fort at de bare er ute etter eggene...
Jeg har ikke sjans i havet (akvariumet) til å være raskere enn disse.
Jaja...sånn er det i et selskapskar.

Ja det er vel det, trist men sant.

Det er jo Sterbaiene jeg håper på å få til etterhvert da. Har en gruppe på 10 stk av dem, mens kun 3 stk av Aeneusene, og jeg trodde aldri noen av disse var kjønnsmodne.

Jeg sjekker konstant eggene nå, må på apoteket i morgen, så da blir det innkjøp av slike "nese sugerter". Huff, nå som jeg trenger all info igjen, ja da finner jeg liksom ikke noe av det jeg lurer på. :p

Jeg regner med det går bra, om ikke så får jeg nok flere sjanser!
Nå har jeg lest så mye at hodet sprenger, av smerte faktisk, og magen velter seg i kvalme.. For en reaksjon på informasjon! :p

Eggene ser uansett flotte ut, og jeg følger med dem både titt og ofte.

Og min pause ble det lite av. Har nå lest stort sett alt det er å lese om oppdrett på Coryer, som er å finne her inne hvertfall.

Skal undersøke om det er noe or i nærheten nå!
Siden jeg ikke har noe annet i vannet enn luft, burde jeg da fjerne de eggene jeg ser ikke er befruktet i morgen den dag?
Ser der er en god del av dem som er ganske så hvite.

Hvordan gjør jeg det uten bruk av en slik liten sugeting som en kjøper på apoteket? Får ikke tak i slike før i morgen ettermiddag.
Da skal jeg igrunn sette igang med å fjerne døde egg, tror jeg. Om de ikke er mugne så venter jeg til jeg har fått tak i pipette. Men, det hadde enda vært fint å få høre om andre metoder å fjerne ødelagte egg, siden disse er klistret i en klynge kan jeg ikke tenke meg at det er så lett..?
Jeg har 2 pittebittesmå yngel!!!!!!! Trodde aldri dette ble noe av, men 2 stykker er der. Så eggene var borte, og fant null yngel, men joda, de er der, fant dem nå!!!!!!!!

Hyper glad!!

Men, hva gjør jeg nå? Nå går de i en 13-liter, burde jeg flytte dem over i noe mindre? Så ingen plommesekk på dem heller jeg da.. Huff.
Jeg vil bare at disse skal vokse opp, og nå er hjernen helt blank. Hjelp??
Jeg har 3 bittesmå yngel faktisk, ut av kun to egg som jeg trodde var mulige at det ble noe av. De andre var jo mugne. Kastet jo en klynge også, huff..
De lever i beste velgående enda, og jeg gleder meg til å se om jeg klarer å fø opp disse.

Jeg hadde trodd at Aeneusene skulle ha lagt flere egg igjen jeg da, men det skjer vel sikkert etterhvert!

Gratulerer, det er spennende dette.
Dei har mat i 2 dager,og da er det berre å mate dei. Yngelfor el. hardkokt eggeplomme som er mosa.
Husk at reinhaldet er viktig. Eg hadde kun et 7l plastkar og der skifta eg vatnet 2 gange daglig.
Ja, det er veldig gøy!
Alle 3 lever enda da, jeg skiftet vann i går, og skal skifte igjen i dag.
Kom jo på at jeg skal bort i helgen da, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Vi drar Lørdag, så den dagen er sånn ganske grei, søndagen blir verre, tilbake igjen på Mandagen. Ingen naboer jeg kan spørre heller. Ta dem med?

At jeg ikke kom på dette tidligere da..

3 knøttsmå yngel går kanskje bra i 13l uten å skifte en dag.
Har du luftpumpe i? Så vatnet sirkulera. Kanskje du kan fore litt godt før du reiser, så dei har nok. Veit ikkje om dette er rett, men kanskje andre har et tips.
Jeg ville ikke gått for å slenge ned mye mat, for da forpester det miljøet med det resultatet at alle er døde til du kommer hjem.

Når yngelen er så små er de avhengig av regelmessig mat og reint miljø. Voksene klarer seg godt med flere dager uten mat, men ikke fiske yngel.

Mona O. har drettet mange cory arter så du finner nok svar i hennes tråd.

Litt eldre yngel har kanskje klart å nyttegjøre seg av mat som løser seg langsomt opp når det kun er 2 dager det gjelder. Hadde guppy yngel for over et år siden, og da gikk det bra med en liten snei av weekendfor over helga. Tror at aeneusene er vanskeligere.

Har faktisk tatt med meg skalareyngel på hytta, men vet ikke om jeg anbefaler det. Det var vanskelig å transportere, og mange falt fra som resultat av transporten. Tror at temperaturfallet var avgjørende.

Håper at du får noen gode råd slik at du klarer å berge yngelen.
Hmm, ja dette blir vanskelig, og denne turen var helt borte fra tankene mine når det gjelder disse knøttene.. Om jeg fikser med noe luft, og får naboen til å dryppe oppi en dråpe med liqyifry den søndagen, kan det holde?
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap