200 liters oppdrettskar til corydoras sterbai

Jeg har et ledig 200 liters kar med målene 100x50x40 som jeg vil drette Corydoras sterbai i. Gruppen er på omtrent 30 fisk i forskjellige størrelser. Omtrent halvparten er fullstore og kjønnsfordelingen er jevn.

I dag er filtreringen et jbl bøttefilter som tar omtrent 800 liter i timen. Bunnlaget er et tynt lag med fin sand.

Hvordan bør karet innredes for å drette Corydoras sterbai på en enkel og effektiv måte? Bør det være planter i karet?
Røtter som skaper mørke skjulesteder på bunn er et "must" i et corykar, etter min mening. Da mener eg de blir mer fremme(lige) i det åpne; de vet de kan trekke seg tilbake i skjul, etter behov.
Planter trenger du egentlig ikke, men eg synes jo det gir en fin brytning. Men det bør ikke være planter som stjeler for mye "bunn".

Dersom du skal la ynglene vokse opp i karet, setter de nok pris på å kunne gjemme seg (og spise) i for eksempel Javamose. Eikeblader likeså.
Forstår det slik at du skal innrede karet som et permanent oppholdssted og lekskar for Corydorasene?

Siden akvariet er såpass stort som 200 liter, ville jeg brukt et begrenset antall planter med store blad. For eksempel 2 -3 store sverdplanter. I tillegg en god klump javamose som legges et sted der du kan se den godt.
Corydoras liker å plassere eggene sine hovedsaklig på tre typiske steder:
på plantenes bladundersider, i mose og på glasset. For at du skal unngå å måtte tråle gjennom et hav av blader og planter når du skal samle inn eggene, så begrens antallet planter. Mindre arbeid på deg når du skal plukke egg
Corydoras ser ut til å like veldig godt å stappe eggene i mosedotter. Ikke fest mosen permanent til noe, bare legg den på bunnen og hindre den i å flyte avgårde f.eks. med et par små steiner. Da kan du nemlig bare løfte den opp og flytte hele mosekladden, med egg og det hele, til et klekke-kar når de har lekt Praktisk, og du slipper å møysommelig måtte pille ut ett og ett egg.

Jeg har skrevet litt om innredning av Corydoras akvarier i artikkelen her på AF

Noen grupper Corydoras er rå på eggspising, og spiser egg fortløpende etter at de er lagt. Andre lar eggene sitte en stund, og så blir de spist i løpet av natta e.l. Det er uansett gode sjanser for at eggene blir spist om man ikke plukker dem ut straks. Ikke vent, det kan fort straffe seg... du kan komme tilbake til eggtomt kar
Andre Corydoras lar dem være helt i fred. Det er bare det at det er umulig å forutsi, for det kan også variere fra gang til gang.
Kjempegode råd her Takk begge to

En ting til... Dem går nå i en 720 liter med litt andre maller sånn midlertidig. Ofte ser jeg egg på glasset. Kan disse skrapes aller pelles av uten å bli ødelagte?
Ja, det kan de. Men bruk fingrene. Rull dem av glasset ved å gi et ørlite og forsiktig press, så fester de seg til fingeren istedet. Så fester du dem bare i klekketanken på samme måte ved "å rulle dem av" igjen. Det er best for klekkeprosessen at egget sitter fast i noe og ikke triller løst rundt, ettersom det kan gi yngelen problemer med å bryte seg løs fra eggeskallet.

Eggene bør helst samles inn i løpet av noen få timer etter egglegging, mens de fremdeles er klebrige og før skallet hardner. Dagen etter legging er gjerne skallet hardnet, og da kleber de ikke lenger.
Når du flytter egg Mona, har du dem da et par sekunder i friluft eller er de under vann 100%?
Ser at du alt har fått gode råd av ekspertene, men jeg slenger inn mine erfaringer og siden denne arten er den jeg får godt til

Jeg har en 128 liter lekskar med corydoras sterbai. Min erfaring er at de ikke eter sine egg eller yngler.

Jeg har forskjellige planter i karet som bacopa carolina, javamose, riccia (som flyteplante), Hygrophila corymbosa, ukjent sverdplante, anubias og forskjellig vallisneria. Jeg ser kun sterbaien ved foringstid eller når de er i lek. De gjemmer seg gjerne i plantene og under røttene. De ble mere fremme etter at riccian min vokste seg kjempediger, ligger ofte under der og venter på mat.

Mine legger eggene enten direkte på glass ruta eller på vallisneria eller Hygrophila corymbosa. Eggene er lette å rulle av med fingeren, men jeg gjør aldri det for eggene klekker og ynglene vokser opp i akvariet sammen med foreldrene. Eggene er lettest å rulle av om de har fått stå i over 20 min. De første 20 min er de sårbare og går fort i stykker om man plukker på dem.

Noe annet som gjør at jeg lykkes med oppdrettet er at jeg har proflow svamp på innsuget til filteret og der ser jeg ofte de minste cory ynglene gresse.

Nå prøver jeg ut med rød krystall reke sammen med dem og foreløpig ser det ut til at de ikke eter eggene til corydorasene heller.
Karl Inge S
Når du flytter egg Mona, har du dem da et par sekunder i friluft eller er de under vann 100%?

Ja, ikke noe problem.
Så lenge de er dryppende våte, så løfter jeg dem opp i friluft, ja.
Jeg har byttet vann mange, mange ganger i akvarier der det henger Corydoras-egg på glasset. De havner jo da i friluft mens jeg holder på. Selv om jeg har brukt kanskje 15 min. før vannet er fyllt opp igjen, er jo eggene veldig fuktige og de tåler det. De klekker likevel når tiden er inne

Faktisk har jeg sendt (uvitende) Corydoras-egg i mose pr post Det var en som kjøpte gaffelmose av meg, og det tok jeg fra Corydoras panda-karet mitt. Bare la mosen på et stykke fuktig kjøkkenpapir, papp rundt og pose rundt det igjen. Mosen var dryppende våt selvsagt, men det var ikke noe flytende vann med. Og mottaker kunne fortelle at det dukket opp to fremmede yngel i karet hennes etter en stund, to små Corydoras panda viste det seg
Eggene tålte altså to dager i postgangen, bare liggende i fuktig mose.

Så å flytte egg ved å løfte dem over vann og over i et klekke-kar, det er null problem
ElinP
Jeg har en 128 liter lekskar med corydoras sterbai. Min erfaring er at de ikke eter sine egg eller yngler.


Og mine Sterbai spiser masse egg! Sist var det bare 6-7 egg igjen da de var ferdig med gourmet-måltidet sitt... og vi vet jo at store Sterbai-hunner kan skvise ut flere hundre egg på det meste
mona o
[QUOTE=ElinP] Jeg har en 128 liter lekskar med corydoras sterbai. Min erfaring er at de ikke eter sine egg eller yngler.


Og mine Sterbai spiser masse egg! Sist var det bare 6-7 egg igjen da de var ferdig med gourmet-måltidet sitt... og vi vet jo at store Sterbai-hunner kan skvise ut flere hundre egg på det meste

Ja det er jo forskjell på dem det er klart

Mine er jo veloppdragne og mye penere enn dine og Mona?(det var bare tull det siste!) Håvard får håpe han får av min type for de er enkle å ha med å gjøre.
Gleder meg til å komme i gang med C. sterbai Det er en herlig fisk.

Noen av mine yngre sterbai manglet en del av bartene da jeg kjøpte dem på auksjon. Vokser disse ut skikkelig ut igjen eller blir de alltid seende litt amputerte ut?
Slitte corybarter vokser normalt ut igjen.
Mener å ha lest at slitte barter er utsatt for bakterieinfeksjoner, slik at rent vann er ekstra viktig i slike tilfeller.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap