C. davidsandsi og vannverdier

I.flg. fiskebasen kan Davidsandsi leve i:
pH 6,5 - 7,5
GH 5 - 15

Betyr dette at de trives innenfor disse verdiene fra max til min, eller at de bare overlever?
Finner man "trivselverdien" sånn omtrent på midten?

Har lest flere ganger at alle corydoras liker bløtt og surt vann.
Er ikke opp til 15dH ganske hardt?
Og pH opp til 7,5... basisk heter det vel?





Hvert enkelt felt i fiskebasen må man manuelt gå inn og endre, et om gangen....på hver eneste fiskeart. Det tar tid, og krever innsats fra akvarister som finner feil de vet ikke stemmer. Da er det bare å melde endring.

I det eksempelet du nevner, er gH verdiene ikke endret. Dvs det som står der er en slags "standardverdi", istedenfor å la det stå blankt.

gH på 5-15 er selvsagt feil for Corydoras som kommer fra bløtt vann i Sør-Amerika, der gH noen ganger knapt er målbart fordi det er så lavt. Selvsagt er det variasjoner der også, det er et enormt kontinent, men ingen Corydoras har gH på 10-15 som "trivselsverdi", det er helt sikkert.

Jeg ville si at trivselsverdien mht gH for Corydoras ligger mellom 0 og maks 8.

PH er litt annerledes, der kan verdiene variere enormt i miljøet Corydoras stammer fra. Avhengig av hva slags vann (rennende, stillestående, stor eller liten elv, bekk, klartvann eller sortvann o.s.v) det er snakk om de enkelte artene kommer fra, så finnes ph fra kanskje helt nede på 4-tallet, men vanligvis noe rundt 5 og opp til 7.0 - eller i mindre forekommende tilfeller 7.5. Generelt ligger den nok helst på 6-tallet (det er vanskelig å si, for som nevnt, kontinentet er stort og forholdene varierer!). Men holder man ph i akvariet mellom 6 og 7 har man er flott trivsels-ph for alle Corydoras.
Aha! er det sånn det henger sammen.
Det betyr ny planlegging...
Også jeg som var så fornøyd over å finne den tolerante Coryen.. hehe!
Tusen takk, Mona! Nå reddet du minst 6 Davidsandsi fra uverdige forhold.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap