Priser, og litt til.

skal gjøre om karret mitt til helga, bytte ut fisk og gå til anskaffelse av nye, deriblant en liten stim cory.
tenkte mest på en liten art, og rasket litt rundt i dyrebutikkene i byen for å se hva de hadde å tilby for øyeblikket. så noen coryer som blir solgt som c.julii og selvfølgelig ikke er det etter å ha tatt ett blikk i basen, VF, til 75kr/stk. er dette en grei pris? de var hvertfall utrolig skjønne, og etter hva de ansatte sa de friskeste coryene de hadde fått på en stund.
da det er et hav av forskjellige cory blir jeg nesten matt av å lete i basen, så er det noen som har tips om noen cory som ikke er altfor sjeldne/dyre å få tak i og som ikke er så vanskelige? Og helst ikke blir større enn 5-6 cm
Hvis du er ute etter noen som er lette å få yngel på, ellers vanlige og ikke så dyre så er det flere som passer, blant annet C.paleatus, C.panda og C.aeneus for å nevne noen. Trilineatus, som selges som julii, er ikke fullt så lette å få yngel på og de ligger også litt høyere i pris virker det som. 75 for viltfangede høres helt greit ut. Tror jeg betalte noe lignende for mine viltfangede som jeg kjøpte i fjor sommer.
har ikke plass til å ha mye yngel, så om de er vanskelige å yngle gjør ikke noe, bare de ikke er vanskelige å holde i live :p
Alle disse som er nevnt regnes som forholdsvis hardføre så det spiller forsåvidt ingen rolle hvem av de du velger. Det som er viktig når du holder coryer er å gi de et bløtt bunnmateriale, dvs sand, slik at bartene ikke skades, sørge for at de får mat som havner på bunnen, feks bunntabletter og frosne mygglarver, og at de har mulighet til å stikke seg bort under en rot eller noe så de får være i fred.

Velg også samboere med omhu. Enkelte ciklider kan være veldig røffe med disse mallene som svinser rundt over alt. Små, snille ciklider som nøkkelhull eller sommerfugler burde gå bra om karet ikke er for lite, men aller helst trives de alene i bunnsonen. Sjekket ikke størrelsen på karet ditt, men anbefalt minstestørrelse står oppført på de forskjellige artene i fiskebasen.

Edit: Sjekket karstørrelsen din nå og anbefaler at du ikke har ciklider sammen med de i et såpass lite kar.
vel, mesteparten av fiskene skal jeg beholde, men botiane skal få et nytt hjem. skulle ikke latt meg overtale til å kjøpe de i det hele tatt. ellers har jeg bare en dverg gurami, neontetra, sugekopper og kuhlii, de er greie med hverandre så jeg håper ingen av dem plutselig går bananas :p
karret er på 64 liter, og til helga blir det substratskifte, har skaffet meg biltemasand, så underlaget burde ikke være noe problem. antar at coryene spiser mye av det samme som botiane mine, er hvertfall bilde av en cory på boksen med tabletter :p
er veldig fristet til å kjøpe de "juliiene" da de var utrolig fine i tegningene og virket i god form og humør. får vel gå innom butikken imorra og spørre om de kan holde av 5 stk til meg til tirsdag

edit: ciklider liker jeg faktisk ikke noe særlig, vet ikke hvorfor men de tiltaler meg bare ikke. så det skal jeg ikke ha ^^
Høres ut som et perfekt hjem for coryer det der

Har trilineatuser selv og jeg synes faktisk at de viltfangede har et mye finere og mer tydelig mønster enn de andre, men mulig at det bare er en tilfeldighet.
de i butikken var ihvertfall nydelige, hvit/sølvskimmer med tydelige svarte tegninger. forhåpentligvis får jeg lov til å reservere en gruppe til etter jeg har gjort substratbytte, hvis ikke blir det forandring i planene :p
de virket faktisk godt voksne også, sto de var 4-5 cm og det er jo nesten maks størrelse ifølge basen. mange av de andre typene cory de hadde inne var bare småttingene i forhold, spesielt sterbaiene. men de var jo ikke vltfangede, kanskje det er grunnen
Spør om de kan kikke i papirene sine og kontrollere hvilket land disse viltfangede fiskene kommer fra...De burde jo vite hvor importen kommer fra.

Svarer de Peru, så er det jo 100% sikkert at de selger Corydoras trilineatus.


Corydoras trilineatus er fra Peru,
Corydoras julii er fra Brasil.

Nå er ikke jeg akkurat lommekjent i Sør-Amerikas jungel, men iflg det jeg har lest så lever de to artene hundrevis av kilometer fra hverandre.
vel, jeg husker tegningene godt, og alle hadde "hjerne"møsntrede linjer på hodet, og ikke prikker. men jeg skal spørre dem imorgen. ikke at jeg stoler helt på listene dems, har sett en del fisk med feil latinske navn, men butikken bruker jo lappene de får fra grossisten.
vel, de fikk visst ikke vite hvor fiskene var fanget hen, men det var jo liten tvil om hva fisken var. og det var ikke corydoras julii :p
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap