Egenprodusert c. aeneus sp. black

Jeg bare høre om noen andre har greid det som har skjedd her i huset: Jeg har greid å avle fram min egen lille sp. black. Vel, foreløpig er det bare en liten en, så det er ikke akkurat snakk om en bevisst framavling.

I fjor kjøpte jeg en liten stim med c. schultzei. De ble kjøpt som aeneus, men jeg er temmelig sikker på at det altså i virkeligheten er schultzei (nei, jeg går ikke inn på diskusjonen om schultzei og aeneus i virkeligheten er det samme). Like over nyttår produserte coryene to solide doser egg, og det ble et hav av corysmåttiser. Nå som de har vokst til, ser jeg at en av dem skiller seg sterkt fra sine søsken. De andre coryene er kopier av foreldrene. De har den karateristiske lyse stripen over "skulderen", samt noen få andre prikker/felt som er lyse, nesten neonfarget (på hodet). Og midt i blant disse kopiene, er det en liten en som er helt kullsort, med bittelitt lysere finner, akkurat slik sp. black ser ut. Det er ikke antydning til lysere felter noe sted, og den er så slående annerledes at man ikke skulle tro at den er bror eller søster til resten av tullingene den går sammen med. En helt utrolig nydelig liten cory, og jeg skjønner godt at folk forelsker seg i disse! Jeg kan garantere at denne coryen ikke kommer til å bli solgt. Den skal få leve sammen med sine foreldre, tanter, onkler, eller hva nå de andre voksne schultzeiene måtte være.

Er det noen andre der ute som har opplevd det samme? Å få sin egen lille sp. black av aeneusene/schultzeiene sine?
Dessverre har jeg ingen bilder. De er svært så kamerasky, de små. Eller egentlig bare sky. De liker meg ikke, selv om jeg er snill jente og kommer med mat til dem.
Har ikke lagt merke til denne tråden før, Inger Anne, men jeg kan jo svare likevel: Birger A på Nettakvariet har opplevd det samme som deg i et kull med vanlige C. schultzei. Husker ikke om han fikk bare en eller noen flere, men det var iallefall nesten svart (veldig mørke).

Og når det er sagt; det er jo nettopp slik fargevarianten Corydoras sp. Black oppstod. En akvarist i Tyskland oppdaget noen svarte yngel i et kull vanlige C. schultzei, og tok vare på dem og drettet videre på dette mørke genet. Slik fikk vi altså en svart Corydoras i akvariehobbyen En helt naturlig fargevariant som spontant og naturlig oppstår fra tid til annen i kull med denne arten. Ikke så ofte, men ofte nok til at jeg nå har hørt om to norske akvarister som har fått yngel med dette mørke genet.

Ta vare på den mørke småttisen, Inger Anne Kanskje du får flere senere, og kan lage din egen mørke stamme av disse
Du kan være sikker på at jeg skal ta vare på "svartingen". Og da vet jeg i hvert fall helt sikkert at det er schultzei jeg har, og ikke aeneus, som de ble solgt som. Plutselig ble det så mye mer tiltalende å beholde schultzeiene. Jeg har vurdert å kvitte meg med dem, men nå beholder jeg dem gjerne. Jeg mistenker nemlig sterkt at det blir 2 akvarier til i huset. Jada, jeg hadde lovt meg selv at jeg skulle stoppe ved 25 kar. Men jeg må ha bein til 128-literen min, og da kan jeg like gjerne anskaffe en hel reol når jeg først er i gang. Jeg kommer jo trolig også til å anskaffe ei kule til (en rød Kongo), hvis det er mulig å få tak i den. Det er den eneste grunnen jeg anga som grunn til å kjøpe flere akvarier. Vel, da ender jeg altså på 27, og ikke 25. Men er det stopp altså! Forhåpentligvis...
Vel, poenget er at jeg da får et kar til jeg kan ha coryer i, og da blir det lettere å kunne ha de jeg allerede har, samt anskaffe noen arter til. Ja, jeg vet hva jeg skal ha. Narcissus, hvis det er mulig å få tak i "the real thing", og haraldschultzi. Kanskje semiaquilus. Jeg får se hva som er mulig å få tak i. Men nå er jeg visst en smule OT her.

Det skal i hvert fall bli spennende å forsøke med litt selektiv avl her. Det har jeg ikke forsøkt før. Men jeg må nok da også utvide schultzeiflokken, slik at det ikke blir masse innavl. Fiskene mine skal være sunne og friske!
Du har passert meg for lenge siden mht antall kar
mona o
Du har passert meg for lenge siden mht antall kar :-)

Tuller du? 25 er inkludert alt, både yngelkar og de i litt mer fornuftig størrelse. Det er vel straffen for å være kulefiskfrik: at man har mange akvarier med kun én fisk i.
Tilfeldig bekjentskap
© weflen
Reklame for plussmedlemskap