Syk pansermalle?

Så nå nettopp at pansermalla mi lå opp ned på den ene planta, trodde han vr død så jeg "dulta2 forsiktig borti hann med algeskrapa, han levde hann, men når han svømmer bortover svømmer han loksom rundt seg selv samtidig, noen som vet hva dette er?

PS: for noen dager siden døde også den ene sverddragen min, det kom helt plutselig over natta, den ene dagen var den helt fin, neste dag var den helt slapp og lå på bunnen hele tiden, en døde et par timer senere.
Det er dessverre ikke godt å si hva som kan være galt med den. Men siden det er andre dødsfallet på kort tid, er det grunn til å tro at noe er galt fatt i akvariet.

Har du nylig (i løpet av den siste måneden) kjøpt og satt inn noen nye fisker i dette akvariet?
Nyinnkjøpte fisk kan ha med seg smitte, og det er sannsynligvis en hel rekke sykdommer som kan gi symptomer som det du beskriver, i ulike faser av sykdommens forløp. Jeg kan dessverre ikke komme med noe forslag til hva det kan være, men jeg er redd den fisken synger på siste verset uansett. Det mest skånsomme er nok å ta den ut og avlive den hurtig ved hjelp av kokende vann. Å la den lide videre nå er uten poeng, den er nok hinsides redning (ligge opp-ned er definitivt ikke noe godt tegn....)

I kveld bør du ta en vanntest og sjekke nitritt og ph. Du har vel dråpetester liggende?
I tillegg bør du skifte ca 25% av vannet. Et vannbytte frisker opp og det skader aldri med et vannbytte. Etter min erfaring er det ofte slik at noen ganger er et vannbytte eller to alt som skal til for å rette opp ting hvis noe ser litt pjuskt ut i akvariet.

PS! Sykdomsspørsmål bør du nok i fremtiden poste under forumet "Sykdom"
Kjøpte to nye pansermalle og fire nye platy forrige uke, det er ikke en av de nye mallene som er syke
Det spiller ikke så stor rolle, de kan være smittebærere like fullt. Det er alltid en viss risiko forbundet med å kjøpe nye fisk og sette dem rett inn i et akvarium som har fisk fra før. Jeg bruker karantene-akvarium i noen uker først.

Nå er det ikke så lett å si noe om hva du bør gjøre videre, ettersom du ikke nevner noe om noen symptomer før fisken dør. Unntatt det å ligge på ryggen da...
Du burde kanskje bestille inn et par gode, almenn-medisiner i hus. Anbefaler et par som virker mot en del av de vanligste sykdommene;
[URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=3212&HKatID=]eSHa Exit[/URL]
og
[URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=3219&HKatID=]eSHa 2000[/URL].




Det skal jeg nok få bestilt. Takk for tipset
PS:

Ph: 7,3
KH: 3

Gh får jeg ikke noe utslag på, den blir bare gul...
Skal bytte vann nå, tar en ny test når jeg er ferdig
Ingen endring av vannverdiene etter vannbytte.

Kan det og avlive mallen hindre vidre spredning?
Funker det med kokende vann på pansermaller?
[QUOTE=Christine91
Funker det med kokende vann på pansermaller?

Som Mona O skrev over fungerer det, ja.
Har du målt nitritt? Det kan jo være en slags forgifting som gjør at fisken din oppfører seg merkelig. I såfall burde det hjelpe med daglige vannbytter i en periode.
Tilfeldig bekjentskap
© Mette F
Reklame for plussmedlemskap