Er dette metallpannsermalle egg?

Fant disse på glasset da vi kom hjem. Hva skal jeg gjøre med de? det går otto praktbotia norskflaggtetra å kardinaltetra i samme karret.
Ser slik ut, ja

Tror nok tetraene vil ta eggene, eller i det minste yngelen når de klekkes (foreldrene kan ta egg og yngel også). Så om du vil at de skal klekkes og overleve bør du ta de ut.

Mona O har skrevet mye om dette rundt på forumet. Jeg har gitt en kortversjon i denne tråden. Kanskje det er til hjelp om du har lyst til å se om de vil leve opp
disse eggene er jo ganske hvite.. ikke befruktet da? Har ikke luftestein heller..... men har et akvarie på 54L med bare en fisk i.. kan jo ta den over til de andre. kan de være i eget akvarie?

Hvor lang tid tar det før de klekker?
De er hvite med engang. Den mer gyldne fargen kommer gradvis i løpet av det første døgnet eller så. Jeg venter enda lengre før jeg plukker ut egg jeg tror er ubefruktet.

Vil tro de kan det, ja, men renhold blir veldig vanskelig. Og renhold er alfa omega med coryer har jeg skjønt. Vet om noen som legger eggene i en hov og plasserer hoven i nærheten av utblåset på filteret. Dette fordi eggene må ha sirkulasjon ellers mugner de. Du kan jo prøve noe slikt i 54 literen. De vil ikke klekke på mange dager, så da har du tid til å skaffe en luftestein (og pumpe om du ikke har), og kan flytte eggene til en boks over helga. Mye enklere å håndtere de i en liten boks enn i et stort kar også, de er noen fattige små mm når de klekker
Så da kan jeg putte de i en fødekasse jeg har? den er av nett.. å henge den ved utblåset på pumpen? så ha de over i en boks da jeg har kjøpt luftestein.
Det skulle nok gå bra, bare nettet er så finmasket at ikke eggene faller ut.

Men jeg anbefaler sterkt å få de opp i en boks så snart du kan. Mine har klekt etter 4-5 døgn, så har du en viss pekepinn på hvor lenge du har på å få diverse klart.

Gratulerer forresten!
Takk takk. er veldig finmasket. men da vil jo eggene bli så "gamle" at jeg ikke får festet de da jeg har skaffet stein, går det bra?
De burde det. Mine har klekt selv om de har ligget løse på bunn av boksen. De bruker litt lengre tid på å få hodet ut av egget, men det ordner seg greit
Da er de flyttet over takk for hjelp
Flott! Lykke til

Om du søker litt på forumet vet jeg at Mona O og mange andre har skrevet side opp og ned om yngelpleie på cory. Skulle ventetiden bli lang garanterer jeg at det vil være både nyttig og moro å lese litt av hva de har skrevet. Har lært mengder av det selv
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap