Har jeg overbefolket akvariet mitt?

Har et 110L kar, juwel, og har nylig kjøpt endel fisk. Lurer på om jeg har flere enn karet kan holde, og om jeg derfor må levere tilbake noen.

Har 4 metallpansermaller, 6 flekket pansermaller, 1 platy (som jeg ikke forventer å leve så mye lenger), 10 fembåndsbarber, 1 kampfisk og en sugemalle.

Er klar over at sugemallen ikke egentlig går i mitt kar, men usikker på hva jeg kan gjøre med den; den var i karet da jeg fikk det og det var to aggressive praktbotier som rakk å spise tuppen av nesen dens før jeg fikk gitt dem bort. Bare overflatisk hvit flekk, men tviler på at noen akvariebutikk vil ha den nå. Vegrer meg for å avlive den...

Altså; om en ser bort i fra sugemallen: Har jeg stort nok kar til at disse fiskene vil trives? Bør jeg avlive sugemallen?
Jeg kjenner ikke til fembåndsbarbenes voksne størrelse, men generelt ville ikke jeg anbefalt barber sammen med fisk som har lange slør, slik som kampfisk.

Barbene dine er kanskje små enda?

Hvorfor skulle ikke sugemallen funke?
Hva slags malle er det? (Ta evnt bilder og legg ut for identifikasjon)
Hvis det er en Gibbiceps eller noe slikt, så blir den nok altfor stor etterhvert.
Er det en Ancistrus, går det fint.
Jeg kjøpte den som nevnt ikke selv, men mener at det er en Gibbiceps på rundt 2-3 år. Hvor stor kan den være ca i cm før den ikke har det bra i akvariet? Huff, var ikke lysten på å avlive den; utrolig flott fisk.

Fembåndsbarber kan bli 8 cm så jeg i fiskebasen. De er ganske så små enda. De er visst den roligste typen barber, særlig når de har stor nok stim. Foreløbig overser kampfisken barbene og barbene viser ingen interesser for den.
Trenger ikke avlive den :p Spør en dyrebtuikk om de vil ha den, eller gi den bort til noen her inne
Historien med gibbien fikk faktisk en lykkelig slutt: Sendte en mail til akvariet i Bergen og for rundt en måned siden leverte min søster og min lille nevø på 4 år Pappafisken (som den heter) til sitt nye hjem.

Gibbier er visst en fisk som de er veldig glad for å få på akvariet: I "bytte" fikk vi gratisbiletter og guttungen (+mamma) fikk en omvisning "bak kulissene", noe som tydeligvis var både spennende og morro; gutten var helt i hundre da de kom ut igjen
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap