Flekket pansermalle

kan noen forklare meg litt nøye hvordam man ser forskjell på hun og han flekket pansermalle, har 2 stk. og er litt usikker men jeg tror det er hun men er usikker
Det enkleste er å se på de ovenfra, hunnene er ofte mye rundere enn hannene, over buken. Har du bare to? De trives mye bedre når de er 5-6 stykker, og gjerne flere.
ja, skulle kjøpe flere i dag tenkte jeg men jeg ville gjerne at jeg har både hunner og hanner, det var tilbud ved kjøp av 5 stk
Med 5 har du en rimelig sjanse til å få noen av hvert kjønn. Be om å få se på dem ovenfra, før du betaler og går..
det skal jeg gjøre, vet du forresten om metal pansermalle kan ha lek med flekket pansermalle?
Om de to leker vet jeg ikke, hvis det er "mange nok" av hver type er det visstnok mindre sjanse for at de leker med andre typer cory'er. En enslig, eller en type det er to av kan nok leke med andre. Genene skal videre, vet du...
Vegard Engan
det skal jeg gjøre, vet du forresten om metal pansermalle kan ha lek med flekket pansermalle?

De har ikke for vane å gjøre det, krysse seg altså, men det har skjedd en og annen gang i akvarium. Dette skjer helst dersom man f.eks. har bare en eller to av et og samme kjønn sammen med en gruppe av en annen art der begge kjønn er tilstede. Da kan det hende de kaster seg inn i leken.
Som f.eks. hvis du har to hanner av flekket pansermalle, men ingen hunner. Så setter du inn en gruppe med Corydoras aeneus, der det finnes hunner. Dette er en slik situasjon som bør unngås, for å ikke risikere hybrid-avkom.

Jeg har selv ulike arter Corydoras sammen, men alltid mange av hver art. Har vel sett at enkelte hanner under lek har forfulgt og forsøkt seg på hunner av en annen art i karet. Men hunnene er klar over misforståelsen De unngår hannene, og etter kort tid (kanskje bare noen sekunder) forsvinner hannen for å finne en av sin egen art istedet. Eksempel der jeg har sett dette er lekslystne Corydoras panda hanner som forfølger Corydoras sterbai hunner. Det har imidlertid aldri skjedd at hunnen har "gått med på moroa"

Dette er en meget god grunn til å aldri ha Corydoras i så små "grupper", for det første trives de ikke med så få av egen art, og for det andre er det risiko for kryssning om man skaffer flere av en annen art istedet. Å skape hybrider er FY-FY i akvariehobbyen!
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap