Leksgruppe, noe man kan samle opp eller må det "spesialbestilles"?

Skal jo ta å få meg en gjeng med cory snart og vil jo selvfølgelig få yngel på dem. Men er det slik at jeg kan finne meg en fin gruppe med dem og så putte dem i karet og så er det bare å se om de i det hele vil leke? Eller må det mer som med ciklider at dem må ha flere å velge mellom utenom gruppen.
bare kjøp flere enn 6 og du vil snart se egg i akvariet.

Forsøk å få fra flere steder slik at du slipper å få en leksgruppe bestående av søsken.
geir har et poeng der ja
De danner ikke par, så det trenger du ikke bekymre deg for
Kjøp en stor nok gruppe, så er du sikker på at ihvertfall noen i gruppen vil komme i lekshumør og lekskondisjon en gang, og da er det lett for at de drar med seg andre, litt mer motvillige i gruppen på "moroa".

Dersom du har et miljø som passer dem og de trives i, du har god og næringsrik mat og jevnlige gode vannbytter, så vil mange arter før eller siden leke. I perioder, særlig høst og vinter, leker Corydoras oftere enn de gjør i sommerhalvåret. Det ligger på en måte innpodet i genene deres. Men etter mange år i fangenskap har nok mange av de vanligste artene, som f.eks. C. paleatus og C. aeneus, mistet noe av den instinktive følelsen av riktig årstid å leke på. Men generelt kan man si at vil du forsøke å få en gruppe Corydoras i lek første gang, sats på sen høst og utover, når du første gang vil forsøke å få dem i lek.

Oppskriften for å sette en gruppe i "lekshumør" (kondisjonere dem, som det heter) er i grunnen ganske enkel; ha dem helst i et artskar uten annen fisk, mat ofte og med skikkelig mat (ikke bare flakfôr) og gjerne proteinrik mat, bytt vann ofte og ta store vannbytter med kaldere vann enn det er i akvariet. Vannet bør selvsagt holde en ph som passer arten. Før eller siden vil de nok leke og legge egg, spesielt hvis det er noen av de alminnelig tilgjengelige artene som er kjent for å formere seg i akvarium.
Proteinrikt fôr er bra for både hunner og hanner, men det viktigste er at det hjelper hunnene å danne godt med modne egg i buken. Et eksempel er f.eks. tubifex.

Men det er klart; noen arter er mer vriene enn andre, og i blant vet man ganske enkelt ikke hvorfor det ikke lykkes. Noen får oppdrett på èn art så lett som bare det, mens en annen akvarist kan streve i årevis uten resultater med den samme arten. Mine Corydoras sterbai for eksempel De leker sånn ca annethvert år, tar en maraton med to-tre egglegginger på rappen, og så er det full stopp et par år, hehe Mens hos andre jeg kjenner, så leker de og legger egg hver uke. Sånn er livet Det gjelder bare å finne ut akkurat hvilke arter nettopp DU får til. Så kan andre vri seg i misunnelse over at du lykkes med en art de ikke får til *knegg*



Takk for svar. Du burde lage et cory leksikon. ikke bare noen artikkler Mona.

Nå har jeg lært litt og skal se om karet ikke kommer opp den neste uken kanskje. kickstarter det nok og så da blir det ikke lenge til coryer.

Men er det mulig å ha dem i lag med reker og f.eks. dvergtannkarper eller andre fisk som er ganske små?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap