Jippi!!! corydoras egg!!

da jeg stod opp nå netopp så fikk jeg øye på noen metallpansermalle egg på glasset, tenkte jeg skulle lage en klekke tank før de blir spist, har ikke sett verken guppyene eller corydorasen har brydd seg om eggene så kan dere beskrive hvordan man lager en klekke tank
Grattis! Det er alltid gøy med babyer! Siste gang jeg plukket ut egg fra karet mitt fikk jeg 70 av ca 100 egg til å overleve, så det er blitt rimelig FULT i karet nå Tips, ikke ta ut flere enn du har plass til å huse til de blir stor nok til å selge
en klekke tank, tar jeg bare en isboks med vann fra akvariume og putter oppi eggene ? har også hørt at jeg skal tilsette en type blad for at ikke de skal muggne, forresten så sa jeg for 2 min siden at hunnen hadde en klase av egg på magen å bare svømte intil glasse så vips der kom det en 30 egg til
Klekketank er lett å lage

En isboks, luftestein og du er i gang. Du kan ta vann fra akvariumet. Har du eikeblader er det fint å legge i, eller kongler fra svart or. De skal redusere sjangsene for at eggene mugner. Men jeg har klekt coryegg uten eikeblader/kongler også.

Etter tre dager bytter du mesteparten av vannet med rent springvann (som har fått riktig temperatur og PH). Så får eggene klekket i skikkelig rent vann.

Hver dag bytter du alt vannet på yngelen. Da trenger du to klekketanker. Den ene vaskes grundig i varmt vann, fylles opp med rent vann og settes for å tempereres. Dagen etter tømmer du nesten alt vannet ut fra der yngelen går, og flytter yngelen over i den rene tanken. Den "gamle" tanken vaskes og fylles med vann.

Pass godt på at temp er lik, og at vannstanden er lik, coryyngel kan dø om de opplever store forandringer i vannstanden.

Fritt gjengitt fra Mona Os metode

Grattis med egg
er det veldig viktig med luftstein?
Vegard Engan
er det veldig viktig med luftstein?


Ja, en eller annen form for lufting av vannet er viktig for at vannet skal sirkulere rundt eggene. Det er ikke noe problem å bruke luftpumpe + slange uten luftestein da, så lenge man bruker en sugekopp eller noe annet for å holde luftslangen på bunnen.
har nå vært i byen å kjøpt luft stein og luft slange, er akkurat ferdig med å flytte eggene over til klekke tanken, det gikk ganske bar mista noen på bunnen men det gjør ikke no har jo uansett ca 200 egg i klekke tanken så det kan bli VEDLIG FULLT, skal gå ut å plukke eikblad
Angående eikebladene... lurer på om det er for tidlig å plukke de? De må nemlig være helt brune og visne. Har de grønt i seg, vil det bare bli tull

Har du ikke eikeblader som er helt 100% brune og tørre, er det bedre å la være og satse på at det går bra uten, med hjelp bare av luftesteinen
forresten så finner jeg ikke eikeblader her og i hvertfall ikke svartor
det er vedlig skjelden vi ser eikeblader i bodø
hva spiser corydoras yngel etter at plommesekken er borte?
har hørt om klekket artemia men er det noe andre en det
har faktisk funnet visnet eikeblader joho!!
har ca 400 egg i klekketanken, jeg skal nok finne ut hvor jeg skal ha de
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap