Hvor mange kan jeg ha?

Det er en ting innen denne hobbyen jeg aldri kommer til å bli fortrolig med - og det er antall fisk i et kar. Så derfor spør jeg.

Har satt opp min første reol i dag 6 x 54 litere (L60 H30 B30).

Hvor mange corydoras kan jeg ha i et slikt kar? Dersom reker er de eneste andre beboerne.

Og hvor mange kan jeg ha i et slikt kar dersom jeg i tillegg har en stim (10) småfisk (P. gertrudae eller lignende). Men altså ingen annen bunnlevende fisk.

Har lagt meg på 6 cory, men leser stadig om folk som har fler, og derfor må jeg jo spørre.

Innredning er "vanlig" med rot for skygge og noen planter, og filter er modifisert fluval 2+.

Så mange flotte cory - så liten plass...

Tenkte nemlig at om jeg kan ha 10 stykk i et slikt kar (eks) så kunne jeg hatt to arter, 5 av hver. Men blir det trangt så er det uaktuelt
jeg har hørt litt her og der, og de sier at i 54l skal de ikke ha mer en 10 stk
10 er jo en hel verden bedre enn 6, som jeg har tenkt i utgangspunktet!

Det skal jo sies at jeg har 6 paleatus i den ene 54 literen, og store deler av tiden ser det jo ikke ut til at det er en eneste fisk der! Kan ikke si jeg har hatt følelsen av at de står som sild i tønne, og at det slik sett skulle være uproblematisk å ha noen fler enn det. Samtidig er jo 54 liter et lite akvarium, og jeg vil ikke overbefiske slik at de ikke har det bra
ElinH
Det er en ting innen denne hobbyen jeg aldri kommer til å bli fortrolig med - og det er antall fisk i et kar. Så derfor spør jeg.


Det er jo en grunn til det.

Det er jo helt avhengig av hvilke fisk det er, hvor bra filtrering det er, temperatur, størrelsen på overflaten, foringsrutiner, vannbytter osv.

Vil anta at det som gjelder for en corydoras art gjelder for de fleste andre corydoras på samme størrelse. I så fall kan du jo drive litt aktiv måling av vannverdiene, så ser du etter litt tid hvor stor belastning dine kar takler.
10 stk er nok adskillig nærmere sannheten enn det 6 er. de føler seg også tryggere i litt større stim, og oppfører seg da mer naturlig
Takk for innspill

Trygve:
hehe, ja jeg vet jo det, men mange virker liksom mye tryggere i dette enn det jeg er. Kanskje jeg bare er for redd for å få kommentarer om at jeg har overfylt karet mitt. Følger nøye med på vannverdiene, og de indikerer i hvert fall at 6 ikke er noe som helst problem. Ingen problemer med noen av verdiene (unntaket da PH gjorde et hopp, men det var jo ikke fiskenes skyld!)

Da antar jeg at jeg hvert fall kan ha 10 coryer i de karene hvor det ikke går annen fisk (bare reker, men de teller liksom ikke helt med føler jeg haha). Kan jo prøve meg på 10 der hvor jeg har liten stimfisk også, siden de to artene holder seg i hvert sitt område i karet.

Nå er ikke dette noe tema enda, har ikke så mange arter cory foreløpig. Men, tenkte jeg skulle kartlegge hvor mye plass jeg har i tilfelle mer dukker opp
Hei!
Jeg har 10 rødmunntetra og 12 corydas i den ene 63lkaret mitt,det ser ut til at de trives uten problem.Noen av Corydasene er små enda men tror ikke dette blir noe problem.Pass på og skifte vannl ofte så kan du nok øke antallet litt.Tror de fleste fisk er veldig tillpassningsdyktige som oss.
ElinH
Takk for innspill :) Trygve: hehe, ja jeg vet jo det, men mange virker liksom mye tryggere i dette enn det jeg er. Kanskje jeg bare er for redd for å få kommentarer om at jeg har overfylt karet mitt. Følger nøye med på vannverdiene, og de indikerer i hvert fall at 6 ikke er noe som helst problem. Ingen problemer med noen av verdiene (unntaket da PH gjorde et hopp, men det var jo ikke fiskenes skyld!)


Den tryggheten kommer nok etterhvert.
Dersom et akvarie fungerer fint, og fiskene trives, er egentlig fisketettheten irrelevant.

Selv har jeg 20 Stjernestøv danio (Eller hva de når skulle kallet etter man forlot galaxy rasbora navnet.) og 3 voksne aspidoras+en 5-8 halvvoksne aspidoraser i et 50L akvarium.

Har riktignok et lite bøttefilter til det, og bra med planter. Forer lit sparsomt for sikkerhets skyld.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap