Corydoras - veldig sky.


Har en plan: Har bestillt et 325L akvarie. Hvilke type fisk eg skal ha er uvisst enno. Har en 120L fra før med div. tetra,corydoras, ancistrus,otto og eplesnegler.
Har sitte å lest og lest og sett på personlige akvarier.
Det som fanga mi innteresse var Mona O sine kar. Så pent innredd.
Det eg no tenker på er følgende - Når den dagen kjem at 325l er klar til fisk
da flytter eg rett og slett over fisken fra 120l.
Så tenkte eg å bruke 120l til artskar for corydoras. ( for det er håplaust å få selge kar) Så da kan eg likegjerne bruke den sjølv.
Men, er alle corya like sky?? Dei eg har ser eg nesten aldri.
finnes det cory som er mindre sky?
En annen ting - med div. tetra i 325l ødelegger eg da muliheita med å ha litt større fisk der seinare??
I mine kar er det c.similis som er minst sky, de ligger stort sett og "kuler'n" i den åpne delen av karet. Men tror det er veldig avhengig av gruppen, og da er det verre med å gi "garanti" for hvilke som vil vises mest..
Det er svært varierende for hvor sky en Corydoras art kan være. Hos den ene akvaristen er arten veldig sky, mens den samme arten hos en annen akvarist kan være fremme hele dagen. Det kommer an på flere faktorer, tror jeg, og den enkelte gruppe. Innredningen av karet og de øvrige beboerne har nok mye å si.

Et eksempel hos meg er Corydoras eques. Disse er viltfanget, 17 stk, og derfor skulle man egentlig tro de ville være uhyre sky i akvarium. Men det ble stikk motsatt av hva jeg forventet, de er overhodet ikke sky. De ligger ved frontglasset hele tiden og glor (i håp om mat?). Nærmer jeg meg begynner de å svømme opphisset rundt i påvente av matservering. De bryr seg ikke nevneverdig mye om bevegelser foran glasset, men lyd er de vare for. Skraper jeg borti rammen eller armaturet med pinsetten når jeg fôrer, så skvetter de til alle kanter.

Utifra egen personlig erfaring her hos meg, så må jeg vel si at Corydoras melanotaenia er den minst sky og mest hyperaktive arten jeg har vært borti Makan! De var helt turbo dagen lang, føk hit og dit og brydde seg ikke om hverken folk eller lyd. De var definitivt en art man så MYE til ! Og de la egg også, men jeg tok ikke ut eggene. Men likevel, 7 stk yngel vokste opp på egenhånd. Jeg solgte de voksne rett etter at eggene var lagt, så yngelen møtte aldri sine foreldre. Men tror du ikke de vokste opp og ble akkurat likedan??? Like hyperaktive og turbo hele tiden

Det er ganske umulig å forutsi hvilken art som vil være sky eller ikke hos deg, dessverre

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap