- Hjem
- Forum
- Maller - Corydoras
- Er alle metallpanser maller like hardføre?
Er alle metallpanser maller like hardføre?
Jeg trodde jeg startet en tråd før i dag men den forsvant vist.
Det jeg lurer på er om alle pansermaller, altså corydoras er like hardføre, eller har det noe å si hvordan de ser ut? Det finnes jo så mange forskjellige sorter.
her i butikken kalles de bare for metallpansermalle mix. Det finnes jo hvite og prikkete og flekkete og u name it ...
Men er de like hardføre?
Det jeg lurer på er om alle pansermaller, altså corydoras er like hardføre, eller har det noe å si hvordan de ser ut? Det finnes jo så mange forskjellige sorter.
her i butikken kalles de bare for metallpansermalle mix. Det finnes jo hvite og prikkete og flekkete og u name it ...
Men er de like hardføre?
Postet 17.09.08 kl 20:24
Det er ikkje sikker at dei er like hardføre. Det er malim inn internettadressenngen forskjellige typer som du skriver.
Ein av typane som du kaller flekkede er sikker ein Corydoras Paleatus
Dei hvite er heilt sikker ein albinovariant av Corydoras Aneus
På profilen til Corydoras Aneus ( Metalpansermalle ) står det at den er lett å holde, mens på profilen til Corydoras Paleatus ( Flekket Pansermalle ) står det at det er gansker lett å holde den.
Albinovarianten av Corydoras Aneus er like hardfør som dei vanlige.
Corydoras Paleatus trenger 60 liter men Corydoras Aneus trenger 80 liter og den blir litt støre enn Corydoras Paleatus.
Derfor er det lurt at du skjekker får i butikken hva for noen typer dei har og deretter går du heim å skjekker her på AF i profilene til dei fiskene om hva vanverdier, tempratur, akvarium osv. og etter det kan du gå ned å kjøpe dei fiskene du ønsker og passe på at du fålger kravene til fiskene dersom du vill at dei skal trives best mulig.
Dette ble litt mye rot men eg håper du fårstår hva jeg mener
Ein av typane som du kaller flekkede er sikker ein Corydoras Paleatus
Dei hvite er heilt sikker ein albinovariant av Corydoras Aneus
På profilen til Corydoras Aneus ( Metalpansermalle ) står det at den er lett å holde, mens på profilen til Corydoras Paleatus ( Flekket Pansermalle ) står det at det er gansker lett å holde den.
Albinovarianten av Corydoras Aneus er like hardfør som dei vanlige.
Corydoras Paleatus trenger 60 liter men Corydoras Aneus trenger 80 liter og den blir litt støre enn Corydoras Paleatus.
Derfor er det lurt at du skjekker får i butikken hva for noen typer dei har og deretter går du heim å skjekker her på AF i profilene til dei fiskene om hva vanverdier, tempratur, akvarium osv. og etter det kan du gå ned å kjøpe dei fiskene du ønsker og passe på at du fålger kravene til fiskene dersom du vill at dei skal trives best mulig.
Dette ble litt mye rot men eg håper du fårstår hva jeg mener
Postet 17.09.08 kl 20:46
Metallpansermalle er egentlig bare Corydoras aeneus.
Dette går for å være en "nybegynnercorydoras". Den er ganske rimelig i innkjøp.
En annen "enkel" corydoras er paleatus.
De "hvite" du nevner er nok albino varianter av disse to.
En "ulempe" med paleatus og aeneus er at de er rimelig innavlet så du kan være uheldig med svakere individer.
Ellers så er det coryer som er enklere å ha i karet enn andre. Noen stiller mindre krav, men alle krever godt stell. En corydoras er ikke bare en "bunnfisk"
Dette går for å være en "nybegynnercorydoras". Den er ganske rimelig i innkjøp.
En annen "enkel" corydoras er paleatus.
De "hvite" du nevner er nok albino varianter av disse to.
En "ulempe" med paleatus og aeneus er at de er rimelig innavlet så du kan være uheldig med svakere individer.
Ellers så er det coryer som er enklere å ha i karet enn andre. Noen stiller mindre krav, men alle krever godt stell. En corydoras er ikke bare en "bunnfisk"
Postet 17.09.08 kl 20:49
Ok, så da er det egentlig forskjellige "raser" da - ikke bare forskjellige farger?
Tviler på om butikken kan svare på hva de har. Men vet de har "vanlig", albino og flekket. har mistet en albino og en flekket som ble kjøpt fra samme kar, men gikk i hvert sitt her hos meg. De ble sløve. Lå på bunnen. De anndre tre har klart seg.
De er jo finest de med flekker og albinoene, men dersom vanlig pansermalle er mest hardfør er det kanskje lurest å satse på dem. Har lyst å la de gå i en liten stim
Tviler på om butikken kan svare på hva de har. Men vet de har "vanlig", albino og flekket. har mistet en albino og en flekket som ble kjøpt fra samme kar, men gikk i hvert sitt her hos meg. De ble sløve. Lå på bunnen. De anndre tre har klart seg.
De er jo finest de med flekker og albinoene, men dersom vanlig pansermalle er mest hardfør er det kanskje lurest å satse på dem. Har lyst å la de gå i en liten stim
Postet 17.09.08 kl 21:00
Postet 17.09.08 kl 21:01
sessanOk, så da er det egentlig forskjellige "raser" da - ikke bare forskjellige farger? Tviler på om butikken kan svare på hva de har. Men vet de har "vanlig", albino og flekket.
Det er arter, ikke "raser"
Den flekkete er en egen art, C. paleatus.
Den hvite og den du kaller "vanlige" er en annen art. De to er samme art; C. aeneus. Den hvite er bare albinovarianten, altså uten fargepigment.
"Metallpansermalle" er populærnavnet (kallenavnet) til Corydoras aeneus.
Både C. aeneus og C. paleatus er like hardføre etter min mening.
Postet 17.09.08 kl 21:04
Endret: 17.09.08 kl 21:05
sessanOk, så da er det egentlig forskjellige "raser" da - ikke bare forskjellige farger? Ja det er ikkje bare forskejllige arter men, men albinovarianten er heilt sikkert ein variant av enten Corydoras Aneus eller av Corydoras Paleatus. 40 kr var vell litt dyrt for 1 stk Corydoras ? Her i dyrebutikken korster dei 20.
Postet 17.09.08 kl 21:05
Synes og det er dyrt. Særlig om man vi ha en skikkelig stim.
Tenkte å se på midtun zoo i bergen eller annen dyrebutikk der om det er rimeligere fisker enn her oppe, for her ligger det meste av fisk rundt den prisen og oppover. Dessuten så har de stor fiskedød her hver gang de får nye fisker, og det er jo ikke positivt.
Da jeg pleide handle hos tropehuset på klepp var alt myyyye rimeligere. Klarer liksom ikke venne meg til "vanlige" fiskepriser. Har vært jærbu jeg og
Tenkte å se på midtun zoo i bergen eller annen dyrebutikk der om det er rimeligere fisker enn her oppe, for her ligger det meste av fisk rundt den prisen og oppover. Dessuten så har de stor fiskedød her hver gang de får nye fisker, og det er jo ikke positivt.
Da jeg pleide handle hos tropehuset på klepp var alt myyyye rimeligere. Klarer liksom ikke venne meg til "vanlige" fiskepriser. Har vært jærbu jeg og
Postet 17.09.08 kl 21:13
Postet 17.09.08 kl 21:15
Postet 17.09.08 kl 21:16
Postet 17.09.08 kl 21:26
Postet 17.09.08 kl 21:40