Orange farge på hode corydoras adolfoi

Har fått meg en gruppe på 10 små livlige Corydoras adolfoi.Har da noen spørsmålen oransje flekken på toppen av hodet kommer den frem mer etterhvert?,da disse er små synes ikke flekken så godt enda på noen av de jeg har fått tak i,eller er dette variabelt.Synes også at bredden på den svarte ryggstripen varierer mye fra individ til individ.Dette gjelder også det sorte båndet over øynene.Er disse variasjonene normale? eller kan det være den falske utgaven jeg har fått tak i.I butikken står det at det er Corydoras adolfoi VF. Samme kan det også være for disse fiskene er meget flotte.
Nå er jeg ingen coryekspert, men siden ingen av de har svart deg enda så

Vet jeg har lest at bredden på ryggstripen kan variere på adolfoi mens den falske (som jeg ikke husker navnet på i farten) alltid har brede ryggstriper. At den oransje flekken virker svak kan kanskje ha med at de er nye i karet og ikke helt trygge enda. Det er ihvertfall slik med andre arter at fargene ofte er svakere til å begynne med så jeg antar det kan stemme med disse også. Har forresten også lest at selv "ekspertene" kan slite med å se forskjell på den ekte og falske adolfoien når disse har de brede stripene. Det skulle tyde på at de er ganske like.

Må bare presisere at dette er annenhånds kunnskap. Forhåpentligvis får du svar fra coryekspertene også etterhvert
Den som har det lite flatterende navnet "Falsk Adolfoi" er Corydoras duplicareus, og er like fin som C. adolfoi


De som du viser bilde av så ganske unge ut, og det at de i tillegg er helt nye i akvariet gjør nok at fargene ikke helt er på sitt beste enda.
Corydoras adolfoi har en nesten selvlysende oransje "lue" på toppen av hodet, så de vil nok farge ut bedre etterhvert De kan i tillegg ha svært varierende sort ryggstripe, noen smale og noen brede.
Den sikre måten å identifisere dem på, medfører at man må ta fisken opp og kjenne på den Det paret med finner som sitter fremme ved hvert gjellelokk, brystfinnene, er det som avslører sikkert hvilken art man har:
Hos C. adolfoi er den fremste, tykkeste finnestrålen helt glatt å ta på.
Hos C. duplicareus er den fremste, tykkeste finnestrålen taggete å ta på.



Her er en av mine 7 Corydoras adolfoi
[External Image]
Den sikre måten å identifisere dem på, medfører at man må ta fisken opp og kjenne på den Det paret med finner som sitter fremme ved hvert gjellelokk, brystfinnene, er det som avslører hvilken art man har:

Tror ikke jeg tar de opp og kjenner på dem nei.Har sett og sammenlignet bilder fra begge arter men blir ikke klok av det .Er ikke så nøye for meg om det ikke er den ekte.Som du selv sier Mona er "Falsk Adolfoi" Corydoras duplicareus, like fin som C. adolfoi Dette er jeg helt enig i,flotte fisker.Håper at den orange fargen blir noe mer fremtreden etterhvert, de bildene og eksemplarene du viser er jo bare helt Konge! PS! du la sikkert merke til at de går i avrundet grus,skal bytte over til Rådasand snart.
Jeg har tatt opp mine ved flere anledninger, mest for min egen del, for å få bekreftet hvilken art jeg har. Og det er C. adolfoi, selv om de altså har relativt bred, sort ryggstripe Det tar to sekunder, og man kan kjenne etter mens fisken er i håven.

Det var Ian Fuller (den britiske Corydoras-eksperten) som fortalte meg dette på et klubb-treff i Porsgrunn for et par år siden, da han var tilstede der for å holde foredrag. Satt og pratet med han etterpå, og jeg spurte da hvordan jeg kunne være sikker på hvilken art jeg hadde

om du senere ved en eller annen anledning skulle ønske å få det bekreftet hva du har, så vet du nå altså hvordan
Tilfeldig bekjentskap
© Astrid Westad
Reklame for plussmedlemskap