Cory adferd.

Coryene mine har vært helt turbo siden de kom for noen dager siden.
Leser på denne siden at det kan være vanlig adferd etter at de kommer på et nytt sted.

Leser også at den kan være optakt til lek. Nå ser jeg at én av dem har funnet seg en lite "hule" under ei rot og ligger der veldig stille.. Og jeg håper at den legger egg, for hvis ikke er hun kanskje syk? Noen som vet hvordan de oppfører seg når de legger egg? *HåpeHåpe*
Nei, den legger nok ikke egg, desverre. Den slapper nok bare av på cory-vis.

Egglegging på cory er futt og fart. En eller flere hanner svømmer som besatt etter en hunne. Befruktningen skjer ved at begge stopper opp, også holder hannen fast hunnen i bartene ved hjelp av finnene side (de ser ut som en T, derav navnet T-stillingen). Mens de står sånn, slipper hunnen ut alt fra ett til mange egg og holder eggene mellom finnene sine. Deretter svømmer hun rundt til hun finner et passende sted å legge eggene. Noen ganger festes de rett på glasset, eller i javamose eller på undersiden av planteblad.

Denne nydelige artikkelen skrevet av Mona O om c. weitzmani har en bildeserie som viser hvordan befruktningen skjer hos cory. Du kan til og med se egget
Oida.. det var jammen omfattende lek.. hehe.. Jaja, får håpe at den bare slapper av da.. De andre fem raser undt i kjent stil, men jeg antar at de vil roe seg ned etterhvert

Takk for svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap