Lek?

Fire av cory'ene mine driver med "synkronsvømming", hva er dette?
Er dette opptakt til lek, eller er det noe som er galt?
Det er 10 cory'r i dette karet og de andre 6 forholder seg normalt... Hvis det er lek, hvor lenge holder det på, og kan jeg forvente å finne egg noe sted da, hvor er det isåfall mest naturlig å lete?
Corydoras legger egg på mange forskjellige steder, og hos meg har jeg funnet egg på glasset, inntaksrøret til pumpa, planter og varmekolben etc.
Opphisset svømming opp og ned glasset kan være opptakten til lek. Det er også normal oppførsel om de nylig har flyttet inn i karet.

Som Tom sier, så legger coryer egg over alt. Hunnen bærer alt fra et til mange egg mellom bukfinnene og leter etter et sted å klistre de fast (eggene er klebrige).

Jeg plukket en haug med egg på lørdag, og de hadde lagt eggene på følgende steder:
på glasset (alle fire sidene), filteret, varmekolben, javamosen, sverdplanten, rota, algeballen og på eikeløvet. Kort sagt: over alt.

Eggene er mellom 1,5 og 2 mm i diameter og ganske lyse. Befruktede egg mørkner og ser ut som rav etter et døgns tid. Egg som blir helt hvite eller får en helt hvit prikk inni er ubefruktede.

Ellers er det mange tråder på forumet om hvordan man fórer opp yngelen
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap