Hva for noen corydoras skal jeg velge ?

Hei.
Jeg skal nå prøve meg på noen Corydoras, men klarer ikke finne ut hva for noen jeg skal velge. Etter mye lesing og tenking har jeg kommet frem til at jeg skal ha noen av de jeg har sett opp på lista. Jeg vet at ikke alle er like vanlige og at det ikke finnes så mye info om de her på forumet, så om det er noen som har noen råd om de forskjellige artene så tar jeg det inmot med stor takk.

Jeg vill at hvertfall 1 av gruppene er mulig å få til å formere seg, så fint om litt komentarer angåene oppdrett på de forsjellige.

Jeg skal ha minst 2 arter og maks 4. Kommer ann på hvor mangen det er plass til i 70 litere. Noen som vet ?

Corydoras ambiacus
Corydoras bilineatus
Corydoras melanotaenia
Corydoras elegans
Corydoras atropersonatus
Corydoras trilineatus
Corydoras metae
Corydoras leopardus
Corydoras sodalis
Corydoras sterbai
Corydoras virginiae
Corydoras armatus
Corydoras loretornsis

Jeg har også sett litt på :
Corydoras aeneus"Goldshoulder red"
Corydoras aeneus"golden-stripe"
Corydoras aeneus"Paraguay"

Er det like lett å få de til å formere seg som vanlig Cory. Aeneus ? Har noen biler av de 3 artene ?


Noen som kan hjelpe til å velge ut noen ?
Om du har noen gode/ dårlige opplevelser med en av artene, så skriv det her slik at jeg er obs på det.
Jeg vet priser på de forskjellige og det har ikke så stor betydning da de koster det samme +- 10 kr forskjell. Og hva for jeg mest for pengene ?

Tror jeg fikk med medg det meste nå. Det ble litt uryddig men, men.
Jeg tror nok ikke de er like enkle å drette som vanlig aneus nei, sanne kjøpte noen red/ oransje stripe på søndag, hun kan sikkert vise deg bilder av dem når de har slått seg til ro, farget litt ut og slikt. Ellers var golden stripe til salgs i porsgrund i helga. (var nesten så jeg kjøpte de selv) men jeg kjøpte en C. elegansfamilie, kalt Corydoras sp 132, disse er aldeles nydelige og enda veldige aktive her hos meg. Dette er jo en cory som da ikke blir så stor, max 5 cm mener jeg å ha lest.
Ellers har jeg både pygmeus og habrosus, vet de ikke står på lista di, men jeg kan jo si litt om dem. Habrosusen er vel standaren når man tenker cory, de har dype korte kropper og holder seg på bunn med nesa i sanda på leting etter mat. Pygmeusene er mer tynne og svømmer mer rundt i akvariet.
Dette er begge dvergraser når det gjelder coryer, og de blir da max 4cm (habrosus) eller 3,5cm (pygmeus)

Håper du finner ut hvilke du vil ha da, lykke til
prisen er ikke det samme nei, de finnes fra 30 kr stk til 200 :p når du skal ha en gruppe på min 5-6 stykker, blir det penger ut av det.

selv har jeg
c melanoteania, nydelige fisk, om ikke av de vanligste i handelen. 49kr stk for vf på dyregod. ganske aktive av seg, mindre sky enn trilineatus.
c trilineatus, vanlig i handelen, meget fin, ca 70-80 kr for vf fisk på tropehagen. disse har tendens til å være sky med mindre de har tøffe kamerater.
cw 23 orange stripe, har jeg som galemor sier, men vet ikke om de er blant de du vil ha. meget pen fisk, vet ikke hvor vanlig den er, jeg betalte ca 65 kr stykket for de. meget aktiv og uredd fisk, men har kanskje med at jeg kjøpte de av en privatperson og ikke fra en butikk, ikke vet jeg.

jeg tror de fleste coryer formerer seg i akvarier, noen er bare mer uvillige :p mine trilineatuser har ikke gjort det ennå, etter et halvt år, mens andre får dem ikke til å slutte å gjøre det :p


edit: gjør oppmerksom på at du må som regel bestille c. julii for å få trilineatus, mange grossister har ikke trilineatus på lista si engang.
Galemor
Jeg tror nok ikke de er like enkle å drette som vanlig aneus nei, sanne kjøpte noen red/ oransje stripe på søndag, hun kan sikkert vise deg bilder av dem når de har slått seg til ro, farget litt ut og slikt. Ellers var golden stripe til salgs i porsgrund i helga. (var nesten så jeg kjøpte de selv) men jeg kjøpte en C. elegansfamilie, kalt Corydoras sp 132, disse er aldeles nydelige og enda veldige aktive her hos meg. Dette er jo en cory som da ikke blir så stor, max 5 cm mener jeg å ha lest. Ellers har jeg både pygmeus og habrosus, vet de ikke står på lista di, men jeg kan jo si litt om dem. Habrosusen er vel standaren når man tenker cory, de har dype korte kropper og holder seg på bunn med nesa i sanda på leting etter mat. Pygmeusene er mer tynne og svømmer mer rundt i akvariet. Dette er begge dvergraser når det gjelder coryer, og de blir da max 4cm (habrosus) eller 3,5cm (pygmeus) Håper du finner ut hvilke du vil ha da, lykke til :D


Hei

Jeg har ikke Pygmeus eller Habrosus for at jeg har bestemt meg for at jeg skal ha Pygmeus i et kar i lag med reker. Jeg valgte den med tankt på at den er mindre, og etter tips jeg fikk av en venn som sa at de var lettere å få i lek.

Takk for tipsa.
Sanne
prisen er ikke det samme nei, de finnes fra 30 kr stk til 200 :p når du skal ha en gruppe på min 5-6 stykker, blir det penger ut av det. selv har jeg c melanoteania, nydelige fisk, om ikke av de vanligste i handelen. 49kr stk for vf på dyregod. ganske aktive av seg, mindre sky enn trilineatus. c trilineatus, vanlig i handelen, meget fin, ca 70-80 kr for vf fisk på tropehagen. disse har tendens til å være sky med mindre de har tøffe kamerater. cw 23 orange stripe, har jeg som galemor sier, men vet ikke om de er blant de du vil ha. meget pen fisk, vet ikke hvor vanlig den er, jeg betalte ca 65 kr stykket for de. meget aktiv og uredd fisk, men har kanskje med at jeg kjøpte de av en privatperson og ikke fra en butikk, ikke vet jeg. jeg tror de fleste coryer formerer seg i akvarier, noen er bare mer uvillige :p mine trilineatuser har ikke gjort det ennå, etter et halvt år, mens andre får dem ikke til å slutte å gjøre det :p


Hei.

Jeg vet at det er fra 30 til 200 i dyrebutikker, men jeg skal bestille fra privatperson som inproterer de fra Sverige.

Du seier at Corydoras melanotaenia koster 39 kr stk, jeg får de til 19 kr stk, Vf Trilineatus for jeg til 20 kr stk.
Jeg vet prisene på de forskjellige, men sliter med å velge. Tenker da mest på oppdrett og hvordan det er å holde.

Alle koster ca 20 kr stk utenom Pygmeus og Habrosus som koster 10 kr stk og Corydoras aeneus"golden-stripe" som koster 60kr stk og Corydoras aeneus"Goldshoulder red" til 40 kr stk

De er vistnok utrolig lette å få i lek, et vannbytte og de er igang. De legger vist eggene om natta oxo ettersom jeg forstod på Ian fuller. Eller så er det tidlig morgen eller sent på kvelden. Mine har jeg ikke fått egg på enda (som jeg veit om) men det kan ha med banjomallene, sneglene og de andre fiskene å gjøre (spist opp).
Men til at lite kar ville jeg nok heller valgt habrosus, den er noe roligere enn pygmeene, så selv om den er litt større, vil den nok ta mindre plass. Men det kan være forskjellig fra fisk til fisk. Så du må nesten bare finne det ut selv. Sånn i strl er jo pygmeen minst, selv om de er så og si like lange, virker jo pygmeene med sin smale kropp mye mindre. Man kan oxo få tak i en annen type pygme, som ikke har stripa på siden, men en svart flekk med hvitt rundt på halen. Husker desverre ikke navnet.
Fisken Magnus
Jeg vill at hvertfall 1 av gruppene er mulig å få til å formere seg, så fint om litt komentarer angåene oppdrett på de forsjellige. Jeg skal ha minst 2 arter og maks 4. Kommer ann på hvor mangen det er plass til i 70 litere. Noen som vet ?


70 liter... Jeg ville nok ikke hatt mer enn en art på 6-10 stk i et så lite kar. Jeg har selv sterbai, melini, adolfoi og arcuatus. Av disse er det kun adolfoiene jeg har fått til å leke, men sterbaiene er på god vei ser det ut som.
Fisken Magnus
Jeg skal ha minst 2 arter og maks 4. Kommer ann på hvor mangen det er plass til i 70 litere. Noen som vet ?


I en 70 liter ville jeg hatt 10-15 Corydoras, men da kun to ulike arter. Ellers blir det for få av hver art, etter min mening
Men du skriver 70 litere, altså flertall, betyr det at du har flere kar enn ett?

Hvilke arter du bør velge, er egentlig helt opp til deg. Du må jo bare velge etter egen smak, og hvilke arter nettopp du liker spesielt godt
Metae og atropersonatus er jo flotte!
Liz H
Metae og atropersonatus er jo flotte!


Jepp! Jeg ville valgt dem... !
Hehe, det har jeg jo gjort også, har begge artene
mona o
I en 70 liter ville jeg hatt 10-15 Corydoras, men da kun to ulike arter. Ellers blir det for få av hver art, etter min mening :) Men du skriver 70 liter[B]e[/B], altså flertall, betyr det at du har flere kar enn ett?


Jeg har 2 kar et på 70 liter og et på 63 liter.
Jeg tenkte å kjøpe grupper på 10 stk, da det blir mye billigere da. Kan jeg har 2 ulike arter da og, alså 20 stk ?

mona o
Hvilke arter du bør velge, er egentlig helt opp til deg. Du må jo bare velge etter egen smak, og hvilke arter nettopp [I]du liker [/I]spesielt godt :-)


Ja, i går satt jeg noen timer får å finne ut hva for noen jeg skulle velge og jeg var fornød da jeg hadde klart å velge ut 15 ulike arter, men nå har det stoppa. jeg liker alle som jeg har valgt ut, jeg klarer ikke bestemme meg.


Sanne
Jeg tror de fleste coryer formerer seg i akvarier, noen er bare mer uvillige :p mine trilineatuser har ikke gjort det ennå, etter et halvt år, mens andre får dem ikke til å slutte å gjøre det :p


Noen som vet ha for noen som er mer uvillige en andre ?
Har til nå klart Aeneus til å legge egg, men jeg hadde lite kunskap om cory. da så jeg lot bare egga væri i akvariumet i lag med andre fisker.
mona o
[QUOTE=Liz H]Metae og atropersonatus er jo flotte!


Jepp! Jeg ville valgt dem... !
Hehe, det har jeg jo gjort også, har begge artene

Ja, jeg og like speielt godt de to.
Men jeg er på oppdrett av Corydoras atropersonatus og det er det ingen som har registrert, er det en som er vanskelig ?
C. atropersonatus er det iallefall en her på AF som har yngel på for øyeblikket, eller to når jeg tenker meg om. Elin H. har yngel, mener også at Inger Anne har. Så de er ikke umulige De to personene har veldig unge yngel, og man registrerer vel ikke oppdrett før yngelen er minst 6 uker gamle.

Jeg har ikke hatt lek på mine Atropersonatuser (ikke som jeg har sett iallefall), men arten de deler kar med (C. oiapoquensis) har lagt egg et par ganger. Men pga det lave antallet egg jeg fant, gadd jeg ikke plukke dem og klekke dem separat. Det var bare 3 - 4 egg å se hver gang.

Det er ikke alle som registrerer oppdrettet de får til her, så at det ikke dukker opp noen på listen, behøver ikke bety at det ikke har forekommet.

At en art ikke er så vanlig å få oppdrett på, gjør det hele bare enda mer interessant synes jeg da Morsomt med en utfordring
mona o
At en art ikke er så vanlig å få oppdrett på, gjør det hele bare enda mer interessant synes jeg da :) Morsomt med en utfordring :)


Ja, det er jo en utfordring. Og kjempe gildt om en klarer det, men med meg, som nesten ikke klarer få Ancistrus til å yngel, så skal det noe til at jeg klarer å få en fisk som det nesten ikke er noen som har klart å drette, men en dag så skjer det kanskje meg meg og. Jeg vet jo at jeg ikke kan si at de skal yngel så gjør de det. Men om de får den tiden de trener så går det jo som regel

Jeg fikk veldig lyst på C. atropersonatus nå, så jeg tror jeg kjøper den. En gruppe på 10 stk til 200 kr.
Og så trur jeg at jeg tar Corydoras Metae også.

Men du Mona O så at jeg kunne ha 2 ulike arter i et kar på 70 liter. Jeg kjøper Cory`ene i grupper på 10 stk og om jeg har 2 grupper vill de bli 20 i karet, hvordan kommer det til å gå ?

Galemor
De er vistnok utrolig lette å få i lek, et vannbytte og de er igang. De legger vist eggene om natta oxo ettersom jeg forstod på Ian fuller. Eller så er det tidlig morgen eller sent på kvelden. Mine har jeg ikke fått egg på enda (som jeg veit om) men det kan ha med banjomallene, sneglene og de andre fiskene å gjøre (spist opp).


Var det Pygmeus eller Habrosus du mente da Galemor ?
Jeg har noen Corydoras metae, og er kjempefornøyd! De er kjempeflinke til å rydde bunnen, fredlige, og de koster ikke all verden. De er virkelig å anbefale etter min mening!
Det er pygmeene jeg mente da ja.
Er det sånn at du kanskje kunne skaffet 10 Habrosuser til meg for 10,- stk??
Fisken Magnus
Men du Mona O så at jeg kunne ha 2 ulike arter i et kar på 70 liter. Jeg kjøper Cory`ene i grupper på 10 stk og om jeg har 2 grupper vill de bli 20 i karet, hvordan kommer det til å gå ?


Jeg tar sånt på øyemål, jeg. Bruker sunn fornuft og ser an både fisketypen og deres adferd.

Og nettopp Corydoras er litt spesielle når man skal se an hvor mye plass de trenger. Som dette :
Corydoras er ingen langdistanse svømmere, de har ikke behov for å strekke ut og svømme langt. Ikke har de territorie-behov heller, og de krangler aldri seg i mellom. (unntatt visse langsnutede arter, men de har ikke du nevnt). Dermed kan man med hell ha Corydoras litt tettere befolket enn hva man kan med andre fiske-arter, mener jeg. De trives i store grupper, og liker å være sammen med mange av sine egne.


En 70 liter er vel ca 5 cm kortere i lengden enn en 85 liter, er de ikke? Så bunnarealet (der Coryene holder til) er ikke så veldig mye mindre enn en 85 liter, som jeg har.
Jeg har mange 85 litere. Og jeg har jo 17-18 voksne Corydoras i 85 litere f.eks. Jeg har hatt over 20 Coryer i 85 literne mine i perioder også.
Og for øyeblikket har jeg ca 30 unge Corydoras weitzmani i en 85 liter... og jeg synes ikke det ser fullt eller overbefolket ut
Men merk at jeg ikke har andre fisk i karet enn kun Corydorasene.

Det er mange som har vært her som har kikket på akvariene mine og lurt på "Er det tomt for fisk i dette karet?". Når jeg da sier at "Neida, det er 18 Corydoras der, men de gjemmer seg" så tyder jo det på at akvariene ikke akkurat er stappet og overbefolket

Galemor
Det er pygmeene jeg mente da ja. Er det sånn at du kanskje kunne skaffet 10 Habrosuser til meg for 10,- stk??


Sender deg mail.
mona o
Men [B]merk at jeg ikke har andre fisk i karet enn kun Corydorasene[/B].


Nei, hadde ikke tenkt å ha anne fisk en Corydoras i, men hva med å ha en liten stim med f.eks Neontetra slik at det blir litt mer liv i karet, blir de for mye da eller ?...

mona o
Men merk at jeg ikke har andre fisk i karet enn kun Corydorasene

Fisken Magnus
Nei, hadde ikke tenkt å ha anne fisk en Corydoras i, men hva med å ha en liten stim med f.eks Neontetra slik at det blir litt mer liv i karet, blir de for mye da eller ?...


Hvis du håpet på oppdrett o.l. i disse karene, så er det ingen god idè. Det kan ødelegge alt, faktisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap