Corydoras pygmeaus

jeg har så lyst til å begynne med oppdrett av denne coryen, har forstått det slik at dette er en lett type å drette på.
har prøvd før i en 63l som er dekorert med lava stein og javamose og en forgrunds plante som jeg ikke husker navnet på den er i slekt med cuba.
har også kirsebærreker i dette akvariet, coryene vil ikke formere seg er det på grunn av rekene tror dere, tenkte kansje de spiste eggene til coryene.
har også litt kalk i vannet for rekenes del, er dette dumt?
takknemelig for svar...
Det er helt klart dumt å ha kalk i vannet ja. Hvorfor har du det forresten? Du gir jo ikke verken rekene eller Coryene det vannet de helst vil ha med det.
Både rekene og coryene vil ha så bløtt vann som mulig, og ph under 7. Det får du ikke med å kalke vannet, da får du tvertimot: høy ph.

Slutt med kalken, og gi Coryene rikelig med rent vann (med ph rett under 7) og masse røde mygglarver å spise. Et par vannbytter i uka der du bytter ca 30% av vannet hver gang, som holder noen grader lavere enn vannet i akvariet.

Et tips er å bytte ut de fæle lavasteinene også. Det er ikke noe sted i verden våre akvariefisk har lavastein i sitt naturlige miljø. De er forferdelig skarpe og fulle av spisser og skarpe kanter fisk kan skade seg. Dessuten samler de opp rene giftbombene, pga all møkka som forsvinner inn i alle de små porene i steinen. Umulig å få rene igjen.

Så mye javamose som mulig, vil gi Pygmeausene et sted å legge eggene, samt at mosen beskytter eggene fra å bli spist etterpå. I tillegg vil javamosen huse masse fine microorganismer som de små ynglene kan leve av de første dagene. Sørg for at en del av mosen brer seg utover bunnen, ettersom det er der yngelen vil holde til.

Har du sand i akvariet? Eller grus?
Corydoras pygmeaus vil formere seg uavhengig av om det er reker i karet.
Men det er som Mona o sier,de må ha rette forhold for å trives .
mona o
Det er helt klart dumt å ha kalk i vannet ja. Hvorfor har du det forresten? Du gir jo ikke verken rekene eller Coryene det vannet de helst vil ha med det. Både rekene og coryene vil ha så bløtt vann som mulig, og ph under 7. Det får du ikke med å kalke vannet, da får du tvertimot: høy ph. Slutt med kalken, og gi Coryene rikelig med rent vann (med ph rett under 7) og masse røde mygglarver å spise. Et par vannbytter i uka der du bytter ca 30% av vannet hver gang, som holder noen grader lavere enn vannet i akvariet. Et tips er å bytte ut de fæle lavasteinene også. Det er ikke noe sted i verden våre akvariefisk har lavastein i sitt naturlige miljø. De er forferdelig skarpe og fulle av spisser og skarpe kanter fisk kan skade seg. Dessuten samler de opp rene giftbombene, pga all møkka som forsvinner inn i alle de små porene i steinen. Umulig å få rene igjen. Så mye javamose som mulig, vil gi Pygmeausene et sted å legge eggene, samt at mosen beskytter eggene fra å bli spist etterpå. I tillegg vil javamosen huse masse fine microorganismer som de små ynglene kan leve av de første dagene. Sørg for at en del av mosen brer seg utover bunnen, ettersom det er der yngelen vil holde til. Har du sand i akvariet? Eller grus?


huffameg...
det var noen som sa til meg at rekene burde ha kalk i vannet pågrunn av at det var bra for skallet.
lavasteinen er rekene helt gale etter men jeg skal gjøre som du sier mona, skal ta de ut å skaffe noen røtter i steden.
jeg har svart grus i dette akvariet veldig fin kornet.

tusen takk for svar
Eplesnegler kan med fordel ha litt kalk i vannet, men ikke reker
Du kan ha lest feil, eller trodd at "reker og snegler - samme greia" men disse to vesenene er to ulike ting og har helt forskjellige krav.
mona o
[I]Eplesnegler[/I] kan med fordel ha litt kalk i vannet, men ikke reker :-) Du kan ha lest feil, eller trodd at "reker og snegler - samme greia" men disse to vesenene er to ulike ting og har helt forskjellige krav.


okey da vet jeg det. kan nok hende jeg har koblet feil der ja gitt, kjenner meg selv ganske godt så det er fult mulig

de får inn nye pygmeaus på dyregod på oslo c til uka de er vist vilt fanget sa jim. får prøve igjenn da.
tusen takk for gode tips og råd mona...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap