Transport av corydoras i over et døgn

Jeg har kjøpt corydoras napoensis fra en privatperson i nord. Fikk nettopp vite at fiskesjåføren min kommer hit på natten. De drar i morgen ettermiddag.

Har da tre alternativer.
1: Hente fiskene midt på natten. Best for fiskene, men ikke for meg siden jeg skal på jobb dagen etterpå. Jeg fungerer ikke så godt uten søvn. Altså; helst ikke.
2: Hente de etter jobb. Men da vil fiskene være i posene i litt over et døgn. Vil dette gå bra med tanke på stressgift, oksygen etc. Kort spørsmål; dør de?
3: Fiskesjåføren(jeg liker dette ordet) kan putte de i sitt eget akvarium. Men det betyr ekstra stress for henne midt på natten og ekstra stress for fiskene siden de må opp igjen fra dette akvariet etter ca 12 timer. Akvariet er også på kun 65 liter og det er allerede bebodd. Tenker også på variable temperaturer, vannverdier fra pose, hennes akvarium og mitt akvarium.


Det er snakk om 12 stykker. Corydorasene er ungfisker og pakkes en og en. De fraktes i en isoporkasse og en god og varm bil.

Jeg heller mest for alternativ 2 hvis det ikke er for plagsomt for fiskene. Hva sier dere?
Det beste er nok å la fiskene bli i hver sin pose, i mørke, inntil du kan hente dem og ta med hjem. Det har ingen hensikt å akklimatisere dem først til hennes kar, og deretter fange dem inn igjen og så akklimatisere dem til ditt. Det blir ekstremt mye stress på fiskene.

De forholder seg rolige om de ligger i mørket i hver sin pose, stille og rolig uten noe bråk og ståk rundt seg. La dem derfor være i isoporkassen også, uten å åpne lokket. Lys skremmer dem opp.

PS!
Sjåføren din kan sikkert ta en kontroll av fiskenes tilstand ved hjemkomst, sånn for å ha noe å rapportere til deg Sjekke at alle er i live kan man si, men så bør isoporlokket legges på igjen.
Takk for raskt svar. Jeg skal formidle svaret ditt videre
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap