Luftestein og cory yngel

Kommer akkurat fra natt, og eggene har klekket. Herlighet, har ikke sett noe så "smått" i hele mitt liv. Men skal stakkarne fyke rundt med denne luftesteinen? bør de ikke få ro?
Synes d ser helt perverst ut... når de er klekket så må d nå være nok å bytte vannet daglig.
Jeg har lest meg til at en bør har luftestein før de klekker, det er jo greit- men som annen fisk vil de vel bruke opp "matpakka" for fort visst de skal jage rundt på d viset?
Tror de må ha luftesten, men kan du ikke skrue ned for luften, eller en klemskrue på slangen. De trenger bare litt bevegelse i vannet.
Mvh. Roland Dreinø
De må ha luft. Enten skrur du ned trykket så det bobler mindre, eller så kan du dra luftesteinen helt opp i overflata. Bare det er bevegelse i overflata (slik at vannet tar opp oksygen) så er det nok
Hvis ikke luftpumpen din har justeringsmuligheter, kan du slå en knute på slangen. Stram til du ser at den voldsomme boblingen avtar til en passelig, rolig "putring".

Hvor stor beholder har du klekket eggene i? Den høres veldig liten ut siden luftesteinen kaster dem rundt sånn? Yngelen pleier å klumpe seg sammen i motsatt hjørne av luftesteinen eller filteret, hvis det er for sterk sirkulasjon. Hvis det er rolig sirkulasjon, så pleier de å bruke luftsteinen som et lite skjulested og ligger under den (jeg har av den typen som Eheim lager, som settes på bunnen med en sugekopp)
Ok
og javel, får teste d ut en annen gang... like etter at jeg skrev innlegget knuste jeg bollen, som sikkert tok 5 liter vann, så der lå jeg i et hav av knust glass , gråt og lette etter "micro" yngel!
Jeg forstår jo d med luftestein, derfor var jeg i går og handla en mindre- når jeg nå vet jeg kan slå knute på slangen er d jo greit...kanskje få meg en annen til neste forsøk...
Trodde jeg hadde den minste luftpumpa,men??? Bollen rummet jo mange liter vann, har jo forstått d slik at enkelte får frem yngel tom i is-bokser???
uff, akkurat nå er jeg fryktelig lei meg, vet at d ikke er så vanskelig med denne coryen,at d kommer flere sjanser - men jeg er lei meg alikevel, og håper d finnes en "fiskehimmel" til småttisene, å at jeg blir mere "garva" etter hvert
Ser jo også at jeg må finne all informasjon på nettet i forkant, på butikkene tror de jeg er skrullete når jeg kommer å spør, bare d å kjøpe yngelmat var et problem, enda de sa i samme javs at de visste de der som drev oppdrett på coryer, men kunnskap om mat?? hadde skrevet meg en liste, og fikk faktisk artemia egg som jeg skulle teste ut etter hvert... men d får bli en annen gang
Takk for svar
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap