Ulykkelige corydoras

Den ene arten Corydoras(leopard) ser ut til å mistrives hos meg De ligger sammen i et mørkt hjørne og SPISER IKKE lengre! De oppførte seg normalt de første månedene etter ankomst, men nå har de altså mistet matlysten(og lysten til å leve...?) Metallpansermallene oppfører seg som vanlig og jeg har sjekket N2 og NH3 uten å spore noe av det. Har stein i akvariet og skal bytte det med sand snarest. Kan det være sanden de savner?
Du gir litt lite informasjon om både akvariet og fiskene du holder disse sammen med, så det er ikke så lett å lete seg frem til mulige årsaker.

Hvilken ph og temperatur har du i akvariet? Og hva slags fisk holder du dem sammen med? Størrelse på akvariet?

Sandbunn er noe alle Corydoras trenger, så det bør du egentlig snarest mulig få gjort om til.
Ph 7, Temp 27, 43 L, lever sammen med metallpansermaller, Ancistrus og kileflekkraspora. Fores med pellets for Corydoras.
Det var kanskje litt høy temperatur? I tillegg tror jeg nok dette karet er litt overbefolket på bunnen. En 43 liter har ikke mange kvadratcentimeterne... og der har du altså to arter Corydoras? Hvor mange har du av hver?

Når du skal skifte til sand, kan du bestille en sekk med
Rådasand korn str. 0.4 - 0.8 mm. Den er flott til Corydoras, og passe fin slik at de kan sile den gjennom gjellene på jakt etter matpartikler
Takk for svar. Har bare to av hver. Man skal vel helst ha en "stim" med maller, men må det være samme art eller trives de like godt sammen med andre Corydoras? Hva er anbefalt areal for mallene?
sissyfish
Takk for svar. Har bare to av hver. Man skal vel helst ha en "stim" med maller, men må det være samme art eller trives de like godt sammen med andre Corydoras? Hva er anbefalt areal for mallene?

To er for lite av hver art, ja. De føler seg utrygge da, og gjemmer seg. Minimum 5 - 6 stk av hver er anbefalt. De vet utmerket godt selv hvilken art de er, så det er ikke "et fett" hvilken andre Corydoras de går sammen med, nei. Det beste er å heller kjøpe flere av samme art, istedenfor litt hist og pist.

Anbefalt areal? Vel, det kommer jo an på hvor mange du har. En pen liten flokk på 7-8 Corydoras burde kanskje få 60 x 30 cm sandbunn å rote i
Litt avhengig av hvilken art det er snakk om også, så klart. Noen blir bare 4-5 cm, og andre blir jo 8-9 cm! Det er de små artene som er vanligst i handelen.
Må bare først si at Cory ikke er noe jeg har lang erfaring med, men andre småfisk som lever langs bunnen blir tryggere hvis man gir dem feks eikeblader å gjemme seg blant. En liten tetra stim kan også gjøre slike småfisk tryggere. Kanskje dette gjelder Corydoras også?
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap