Vurderer å skaffe meg noen corydoras.

Som overskriften sier vurderer eg å skaffe meg ei gruppe med cory, akvariet er 60liter, ph 6,5 og temp 24 grader, sand som bunnsubstrat. I dette karet går det en gruppe på 8 kuhlii, og to typer killi, 2 borneo maller og 2 pittbull pleco.
Det eg stusser litt på er om det er nok bunnplass til en gruppe med cory, noen som har noen meninger?
Tips om hvilken type cory tar eg gjerne imot.

Takker så mye for svar.
Du kan nok ha en gruppe på 5-6 Corydoras i dette karet.
Det er vanskelig å gi noen konkrete tips om hvilke arter, for det avhenger jo helt av zoobutikkene du har i ditt område. Men et par arter de stort sett alltid har tilgang på, er den som på listene kalles Corydoras julii, men som alltid i virkeligheten er Corydoras trilineatus
En annen art, som er den desidert mest vanlige i handelen, er Corydoras aeneus. Personlig synes jeg den blir for kjedelig og det er ikke ofte du ser det fra min kant når det gjelder Corydoras

Sjekk litt hva de har i zoobutikkene før du bestemmer deg, og spør evt om de kan sjekke listene sine fra grossisten, for å se om det er noe mere spennende Corydoras-arter tilgjengelig. Hvis de finner en art du vil ha, kan de bare bestille det til deg. Det pleier aldri å være noe problem.
De pleier å ha f.eks. Corydoras panda på listene, for de er en klassisk og evig populær art Anbefales

Husk å samtidig kjøpe noen gode malletabletter, ikke av de med alger, men de for kjøttetende fisk. Corydoras må ha sin egen mat, de skal ikke sultefôres på rester og smuler fra det som gis i overflaten til de andre fiskene. Mange synes å tro at Corydoras ikke trenger mat selv..! Det gjør meg ganske opprørt. Selvsagt må de få mat NOK så de blir mette hver dag, de som alle andre fisk.
Eg var faktisk innom dyrebutikken i går og såg på en gruppe med C.panda, men fant ut at eg først skulle høre med cory ekspertene her inne før det ble noe kjøp

Hvilket fôr anbefaller du for coryer?
De coryene eg har no får JBL Novo Tab daglig og røde mygglarver av og til.
Novotab og røde mygglarver er veldig bra mat til søte corydoras

Jeg har etterhvert opparbeidet meg en del forskjellig mat, og kan jo liste opp de jeg bruker. Å ha alle er jo ikke nødvendig, men forandring fryder for fiskene også. Så en par-tre forskjellige typer er bare bra å ha

JBL novotab, JBL tabis, tetra tabimin, discusgranulat (fra både JBL, tetra og hikari), hikari sinking wafers, sera viformo, røde mygglarver, frossen artemia, frysetørket tubifex (veldig fetende så dette er "lørsdagsgodteri" en gang innimellom), meitemarksticks.
ElinH
Novotab og røde mygglarver er veldig bra mat til søte corydoras :) Jeg har etterhvert opparbeidet meg en del forskjellig mat, og kan jo liste opp de jeg bruker. Å ha alle er jo ikke nødvendig, men forandring fryder for fiskene også. Så en par-tre forskjellige typer er bare bra å ha :) JBL novotab, JBL tabis, tetra tabimin, discusgranulat (fra både JBL, tetra og hikari), hikari sinking wafers, sera viformo, røde mygglarver, frossen artemia, frysetørket tubifex (veldig fetende så dette er "lørsdagsgodteri" en gang innimellom), meitemarksticks.


Skjønner ingenting jeg??? Har foret mine med noen tabeletter som er fra Astra Tropical tablets, de ble kjøpt inn aller først og viser bla cory på utsiden, i tilegg har jeg gitt de frysetørket tubifex, og røde mygglarver.
Ble fri for disse tab og var å kjøpte nye, da jeg kom hjem viste d seg at d var en annen sort, Delimix Tropical Treats... disse ser de ikke ut til å like, de blir for d meste liggende å gå i oppløsning, d samme gjelder tubifex... selv ikke snegglene er hypp på den lenger... er tubifex`n blitt for gammel? er d noe jeg ikke er i stand til å lese mellom linjene på de nye tab, at cory kanskje ikke skal ha de?
Jeg aner ikke, dette er helt ukjente typer for min del, har aldri hørt om dem

Fisk vet stort sett ikke sitt eget beste, og dersom maten smaker godt vil de gafle innpå mat som slett ikke passer dem (f.eks tabletter laget for plantespisende fisk). Så det at de ikke spiser maten betyr ikke nødvendigvis at den er gammel eller at den er feil, kanskje de bare ikke liker den.

Feil mat vil gi problemer på sikt, med fordøyelsen, så det lønner seg å være sikker på at maten som blir gitt er tilpasset den fisken som spiser
ElinH
Jeg aner ikke, dette er helt ukjente typer for min del, har aldri hørt om dem :) Fisk vet stort sett ikke sitt eget beste, og dersom maten smaker godt vil de gafle innpå mat som slett ikke passer dem (f.eks tabletter laget for plantespisende fisk). Så det at de ikke spiser maten betyr ikke nødvendigvis at den er gammel eller at den er feil, kanskje de bare ikke liker den. Feil mat vil gi problemer på sikt, med fordøyelsen, så det lønner seg å være sikker på at maten som blir gitt er tilpasset den fisken som spiser :)


Ja, ikke sant! aldri hørt om dem, og d er på en måte kun det vi får tak i på butikkene her jeg bor, og blir anbefalt! Har jo sett på navnene på d dere har anbefalt og stusset, så nå er jeg enda mere overbevist om at all handling til akvariene, mat og utstyr skal fåregå på nett- for d første er det billigere, å så har en mulighet til å velge riktig- et valg har man i alle fall.
Tilfeldig bekjentskap
© Victoria Johanne Berg
Reklame for plussmedlemskap