Cory uten finner


Har en corydoras sterbai som er nesten helt uten finner! Ryggfinnen er helt borte, bare piggen igjen. Den har vært sånn lenge. Spiser som bare det, og den ser frisk ut uten litt treghet/klossethet når den svømmer. Den har klart å slippe unna hoven i lengre tid. Men idag fikk vi endelig tak i han.

Alle de andre corydorasene i karet ser ut til å ha hele fine finner. Veit ikke helt hvørfor han har blitt som han har blitt. Tenker kanskje han har vært offer for noen fisker eller kloreker. Men rart dem ikke har gått løs på de andre.

Han har vært med i gjengen av de andre sterbaiene ser ikke noe tegn til mobbing. Men litt oftere på leit etter mat enn de andre.

Har lenge tenkt å fange han (men lettere sagt enn gjort i et beplantet 660liter..) Men nå har vi klart det.
Noen som har noen tips om noe medisin eller vitaminer som kan få finnene til å gro tilbake? Hvis de i det hele tatt kan gro tilbake?
Tar imot alle tips og meninger om hva som kan ha skjedd og hva jeg bør gjøre!

På forhånd takk
Hvis denne fisken har vært sånn lenge (hvor lenge er "lenge"?), så antar jeg at det ville grodd og kommet ut igjen en finne forlengst nå. Det tar normalt ikke mer enn et par uker. Kanskje et par til, om finnen virkelig er gnagd nesten inntil beinet. Men finner gror egentlig overraskende fort ut igjen, allerede etter noen få dager skal man kunne se frisk tilvekst - det vil si om vevet ikke er infektert da.

Så jeg ville egentlig bare latt fisken det gjelder få svømme tilbake til sine artsfrender og leve med det. Siden den ikke har fått noen infeksjon eller synlige tegn på dette (du nevner det jo ikke?), så vil det nok ikke skje noen sopp- eller bakterieinfeksjon senere heller. Den slags pleier alltid å skje med en gang skaden er ny - ikke etter mange uker. Da er det "lukket" der den nye bitekanten var.

Siden finnen altså ikke har grodd ut igjen enda, til tross for at den har vært slik over lengre tid, så er nok skaden permenent, og ingenting å gjøre med. Sannsynligvis grodd et arr over, eller skaden var så dyp at finnerøttene ble borte, og da kommer det ikke ny finnevekst ut.
Tror neppe det finnes noen medisiner som kan fikse sånt



Den har nok vært sånn i et par mnd.
Ser ikke ut til å plage den nevneverdig (bortsett fra svømmingen da, men kommer seg dit han vil likevel) Han ville vel hatt større problemer i naturen vil jeg tro.
Ser ingen tegn til infeksjon eller sopp. I allefall ikke på ryggfinnen. Den er helt borte.
Halefinnen er det litt igjen av så tenkte kanskje den kunne berges. Hvis den blir helt borte også så får han nok et større problem vil jeg tro...?

Brystfinnene er også fillete... bare noen stubber igjen.
Ellers ser jeg ikke noe tegn til hvitt belegg eller noe, coryen er rund og fin og absolutt ikke avmagret.

Grunnen til vi fanget den var for å ha litt bedre kontroll med utviklingen, for å se om finnene kunne lege seg litt hvis han fikk være helt i fred en stund.


Tilfeldig bekjentskap
© Roy Olsen
Reklame for plussmedlemskap